Utusan Borneo (Sabah)

Cubaan seludup dadah gagal

Lelaki warga India ditahan, dadah disorok di dasar bagasi

-

“Dadah jenis methamphet­amine bernilai RM360,500 ditemui disorok di dasar bagasinya yang telah diubah suai untuk menyembuny­ikan bahan larangan tersebut. DATUK HAMZAH SUNDANG Pengarah Kastam KLIA

SEPANG: Cubaan seorang lelaki warga India untuk menyeludup dadah seberat 5.15 kilogram ke Malaysia gagal apabila ditahan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Lapang Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA), pada Selasa.

Pengarah Kastam KLIA Datuk Hamzah Sundang berkata lelaki berumur 55 tahun itu ditahan kira-kira 7.10 pagi sejurus tiba di KLIA dari Chennai, India.

“Dadah jenis methamphet­amine bernilai RM360,500 ditemui disorok di dasar bagasinya yang telah diubah suai untuk menyembuny­ikan bahan larangan tersebut.

“Siasatan juga mendapati lelaki tersebut pernah lima kali memasuki Malaysia sebelum ini, namun belum dapat dipastikan sama ada membawa dadah atau tidak,” katanya pada sidang media di sini kelmarin.

Hamzah berkata dadah tersebut dipercayai untuk edaran di Malaysia dan bukannya untuk ditransit ke negara lain.

Beliau berkata suspek mengakui datang sebagai pelancong dan membawa beberapa jenis kain yang turut ditemui dalam bagasi yang didakwanya untuk dijual.

Suspek kini direman tujuh hari dan kes disiasat di bawah Seksyen 39 (B) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan, katanya.Bernama

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia