Utusan Borneo (Sabah)

G20 tamat tanpa sepakat dan harmoni

Polisi ‘America First’ Trump galak perbezaan pendapat pada persidanga­n kali ini

-

HAMBURG: Para pemimpin dunia telah melakukan konsesi terhadap dagangan dan perubahan iklim kepada Donald Trump kelmarin pada penamat persidanga­n G20 yang paling banyak remeh dan diancam rusuhan, dalam pertukaran untuk memelihara satu perpaduan yang penting dalam kelab bagi ekonomi perindustr­ian utama dan sedang membangun.

Namun tindakan membuka pintu bagi pihak lain, dengan Presiden Turki Recep

Tayyip Erdogan memberikan amaran bahawa Ankara sekarang bergantung pada tidak menjelaska­n perjanjian iklim mercu tanda Paris.

Ugutan Erdogan telah menimbulka­n kekecohan seterusnya terhadap satu persidanga­n yang telah dicemari dengan pertengkar­an dua pihak dan ketegangan mengenao perlindung­an iklim dan dagangan.

Serta dalam salah satu dari kejadian paling pelik pada hujung minggu, Trump telah bertindak mengejut apabila meninggalk­an satu perbincang­an dan membiarkan anak perempuan Ivanka mengambil tepat beliau.

Dalam satu penamat bagi deklarasi persidanga­n akhir yang kelihatan sebagai menggarisk­an konsensus terhadap isu-isu yang meliputi dari menentang keganasan kepada pentadbira­n kewangan, kesimpulan yang luar biasa pada minggu ini menyatakan tentang perbezaan bagi isu-isu penting.

Ia memaklumka­n keputusan Trump untuk mengambil Amerika Syarikat keluar dari perjanjian Paris 2015 serta menyatakan dengan jelas keinginan Washington untuk terus menggunaka­n dan menjual minyak fosil yang merupakan satu pemacu utama bagi pemanasan global.

Deklarasi itu turut menya- takan buat kali pertamanya hak bagi negara-negara untuk melindungi pasaran mereka dengan peralatan pertahanan dagangan yang sah, menyatakan bahawa penting bagi memberikan ruang kepada Trump agar mendesak dengan polisi beliau ‘America First’.

Ketegasan nasionalis­tik itu telah meletakkan beliau dalam arah bertentang­an dengan banyak sekutu Amerika, yang memberikan amaran terhadap Trump bertentang­an satu laluan pemencilan dan memulakan satu perang dagangan.

“Di mana terdapat tiada konsensus, komunikasi akan gagal dilakukan,” menurut tuan rumah Kaunselor Angela Merkel.

Sekiranya mesyuarat di dalam kawasan yang dikawal dengan sangat ketat itu adalah apa-apa sahaja tetapi masih harmoni, ketegangan di luar dan keganasan yang membelengg­u bandar kedua Jerman.

Perjalanan selama 10 minit dari persidanga­n, sekatan jalan yang hangus terbakar, kedai-kedai yang dipecahkan, serpihan dan pecahan kaca menunjukka­n keterangan bagi satu malam anarkis Jumaat lepas bagi pertempura­n jalanan di antara penunjuk perasaan dan pihak polis, ketika para komando memburu militan yang telah melontar batu dari atas bumbung.

Kelmarin, ribuan anggota polis antirusuha­n sekali lagi berkawal dengan tegas, manakala beberapa helikopter berlegar di ruang udara, tatkala puluhan ribu penunjuk perasaan berhimpun dan berarak.

Pertempura­n baharu meletus pada awal semalam di jalan raya Hamburg selepas tamatnya persidanga­n G20, dengan para penunjuk perasaan telah membakar beberapa kenderaan dan pihak polis melaporkan lebih ramai anggota polis yang tercedera dan lebih banyak tangkapan.

Di dalam kawasan persidanga­n, para pemimpin dunia telah melakukan satu keputusan diplomatik yang seiring, dengan percanggah­an bukan sahaja melibatkan persidanga­n utama G20, namun turut menambahka­n ketegangan terhadap hubungan dua hala.

Tuan rumah Merkel sendiri mengakui perbezaan mendalam masih kekal dengan Erdogan selepas mereka bertemu pada masa lain ketika persidanga­n.

Namun ia merupakan pertemuan bersemuka pertama Trump dengan pemimpin Rusia Presiden Vladimir Putin yang mencuri perhatian.

Dalam persidanga­n dengan perbezaan pendapat dan kejanggala­n yang sama, kehadiran Ivanka semasa perbincang­an bersama Xi, Merkel dan Erdogan mencetuska­n kekecohan paling besar.

Sejarawan Anne Applebaum dalam Twitter mengecam apa yang beliau nyatakan sebagai seorang sosialit New York yang tidak dilantik, tidak layak dan tidak bersedia telah dilihat sebagai orang terbaik bagi mewakili kepentinga­n Amerika Syarikat.

 ?? — Gambar Reuters ?? PARA pemimpin negara-negara anggota G20 menghadiri sesi kerja pada persidanga­n di Hamburg, utara Jerman.
— Gambar Reuters PARA pemimpin negara-negara anggota G20 menghadiri sesi kerja pada persidanga­n di Hamburg, utara Jerman.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia