Utusan Borneo (Sabah)

Memahami tugas wakil khidmat pelanggan

-

“TAHU tak bahawa saya mahukan barang ini cepat?

“Tahu tak apa yang saya mahu?

“Atau kamu terlalu bodoh untuk memahami apa-apa?

“Tugas mudah ini pun kamu tak dapat lakukan sebagai wakil khidmat pelanggan!” itu antara kata-kata kesat yang pernah dilemparka­n terhadap Zati Farhana Zulkarnain yang bertugas sebagai wakil khidmat pelanggan.

Pelanggan mungkin bersikap tidak baik atau tidak memaafkan tetapi wakil-wakil khidmat pelanggan perlu sentiasa bekerja berdasarka­n andaian bahawa pelanggan sentiasa betul.

Peranan wakil khidmat pelanggan sering tidak dihargai namun mereka yang mempunyai kerjaya berkenaan sentiasa berusaha sebaik mungkin dalam apa juga yang dilakukann­ya.

Begitulah kehidupan mereka saban hari.

Zati Farhana bekerja dengan sebuah syarikat perkhidmat­an kurier antarabang­sa dan bertanggun­gjawab ke atas akaun pelanggan utama.

Ada kalanya pelanggan bersikap suka mengarah atau angkuh terhadapny­a hanya kerana mereka memiliki akaun dengan syarikat berkenaan.

Kebanyakan pelanggan memang baik tetapi ada juga yang sangat menjengkel­kan sehinggaka­n sanggup mengingatk­annya bahawa mereka yang membayar gajinya, justeru beliau perlu akur pada setiap permintaan mereka.

“Apabila saya mula bekerja sebagai wakil khidmat pelanggan di bank, saya dibayar hanya RM2,100 sebulan tanpa sebarang elaun.

“Saya terpaksa bekerja syif berbeza dan berurusan dengan pelanggan yang tidak bertimbang rasa,” ujar beliau.

Meskipun terdapat pelanggan yang agak mendesak dan suka mengeluark­an kata-kata kesat, selain gaji yang tidak setimpal dengan apa yang wakil khidmat pelanggan perlu lalui setiap hari, mengapakah gadis berusia 29 tahun ini serta yang lain masih terus gigih dalam bidang ini?

Zati Farhana yang memiliki ijazah dalam perniagaan antarabang­sa ingin kekal dengan pekerjaan itu kerana beliau gemarkan kerjaya yang mencabar dan kepuasan yang dirasainya setiap kali selesai membantu pelanggan, terutama mereka yang benarbenar menghargai bantuan wakil khidmat pelanggan.

“Setiap hari adalah cabaran bagi saya.

“Panggilan yang saya terima setiap hari tidak sama,” katanya sambil menambah bahawa dia pernah bekerja di sebuah firma perunding tetapi akhirnya hilang minat kerana tugas yang membosanka­n.

“Kerjaya saya sebagai wakil pelanggan bermula pada November 2011 dan sejak itu saya tidak pernah terfikir untuk meninggalk­annya.

“Saya sangat gembira dengan kerja saya dan InsyaAllah, matlamat saya adalah untuk menjadi ketua pasukan khidmat pelanggan pada masa akan datang,” katanya.

Malangnya ramai yang memandang rendah terhadap kerjaya itu, menganggap bahawa tugas khidmat pelanggan hanya untuk golongan yang terdesak mencari pekerjaan.

Vasantha Kumar Ravendaran yang mempunyai ijazah dalam bidang ekonomi dari Universiti Utara Malaysia (UUM) mula bekerja dalam bidang sama empat tahun lepas dan beliau boleh memberi jaminan bahawa pekerjaan itu hanya untuk mereka yang bersedia menahan tekanan kerja dan pelbagai kerenah pelanggan.

“Seorang pelanggan pernah menghubung­i bertanyaka­n mengenai penghantar­an baju kurung yang hilang.

“Berdasarka­n prosedur kami, saya memberitah­unya yang saya akan meneliti perkara itu,” katanya.

Sebaliknya, pelanggan berkenaan menjerit dan menyumpah seranahnya.

“Dia menggunaka­n katakata kesat dan bertanya jika saya pernah bersekolah.

“Dia mendakwa bahawa saya tidak memahami nilai sesuatu barangan dan hanya bercakap berdasarka­n prosedur.

“Kata-kata pelanggan itu ada benarnya,” kata beliau sambil menambah bahawa pelanggan juga tidak sentiasa salah.

Selain itu, terdapat pelanggan yang pergi terus ke pejabat mencari beliau.

“Keadaan itu nampak seolah-olah sangat teruk.

“Mungkin macam agresif tapi perlakuan mereka amat berbeza dengan pertuturan di telefon dan setakat ini saya tidak mempunyai masalah berhadapan dengan mereka,” katanya.

Berusia 29 tahun, beliau sukakan pekerjaann­ya dan tidak bercadang menceburi pekerjaan lain.

Beliau percaya tidak ramai yang sedar bahawa terdapat banyak peluang dalam industri perkhidmat­an pelanggan terutamany­a dengan bertambahn­ya jumlah pusat panggilan di Malaysia.

Sementara itu, bagi Norfhaten Fazreen Othman, di sisi lain, tugas sebagai wakil khidmat pelanggan mengajar beliau pelbagai kemahiran walaupun ada ketikanya pelanggan bersikap melampaui batas dengan kata-kata mereka.

“Sejak menjadi wakil khidmat pelanggan, kemahiran komunikasi saya bertambah baik.

“Saya bercadang untuk membuka perniagaan sendiri pada masa akan datang dan boleh memanfaatk­an kemahiran itu kelak,” katanya.

Graduan berusia 25 tahun dari Universiti Teknologi Mara (UITM) itu telah terbiasa dengan pelbagai cabaran kerjayanya memandangk­an pelanggan sering memandang rendah dan melemparka­n kata-kata kesat kepadanya.

Seorang pelanggan pernah menjerit kepadanya dan mengatakan bahawa beliau hanya seorang wakil khidmat pelanggan dan tugas utamanya adalah untuk menyediaka­n dan melayani setiap permintaan pelanggan.

“Memang benar bahawa melayani pelanggan adalah sebahagian daripada tugas saya tetapi mereka menggunaka­n kata-kata kesat terhadap saya.

“Dia berkata yang saya tidak berguna dan tidak ada otak.

“Semestinya, saya tidak ambil hati, saya tidak kenal dia tetapi tidak akan lupa apa yang dikatakann­ya,” katanya.

Antara pengalaman lain adalah pelanggan mengeluark­an kata-kata kesat selepas beliau menyatakan namanya.

“Awak hanya seorang wakil khidmat pelanggan.

“Sesiapa pun boleh lakukan kerja awak.

“Awak perlu penuhi permintaan saya,” imbau beliau.

Menurut beliau, seorang pelanggan pernah berkata, “memandangk­an semua kakitangan khidmat pelanggan tidak sibuk, saya akan berikan beberapa kerja untuk dilakukan,” dan pelanggan itu terus ketawa.

Apabila terdapat pelanggan yang bersikap antagonis, Norfhaten Fazreen akan cuba sedaya mungkin untuk bertolak ansur dan cuba menyelesai­kan tugasan itu seberapa segera.

“Saya tidak bermaksud untuk merungut tetapi orang ramai perlu memahami bahawa kita hanya manusia,” katanya sambil menambah bahawa beliau juga sama seperti orang lain yang cuba menjalanka­n kehidupan dengan jujur.

Namun begitu, Norfhaten Fazreen juga mengakui tidak kurang juga pelanggan yang baik dan menyenangk­an yang pernah berurusan dengan beliau, membuatkan wakilwakil khidmat pelanggan gembira.

Sebenarnya kerjaya sebagai wakil khidmat pelanggan tidak sesuai untuk semua orang, pekerjaan itu memerlukan kemahiran tertentu termasuk seni berkomunik­asi dan tahap kesabaran yang tinggi.

“Ia tidak mudah, di mana kebanyakan orang beranggapa­n bahawa sesiapa sahaja boleh menjadi wakil khidmat pelanggan asalkan tahu bertutur dengan fasih dan sanggup bekerja syif,” kata Zati Farhana.

“Anda perlu benar-benar yakin dengan setiap yang anda katakan dan mesti tahu cara meyakinkan pelanggan.

“Ia mengajar anda supaya sentiasa sabar dan bersedia untuk melakukan pelbagai tugas,” jelas beliau.

Seorang wakil khidmat pelanggan juga perlu memahami skop kerja rakan-rakan mereka di jabatan lain agar mampu menjelaska­n kepada pelanggan mengenai produk atau perkhidmat­an yang ditawarkan. — Bernama

 ?? — Gambar hiasan AFP ?? TIDAK semua orang boleh melakukan tugas sebagai wakil khidmat pelanggan yang perlu melayan pelbagai kerenah setiap hari.
— Gambar hiasan AFP TIDAK semua orang boleh melakukan tugas sebagai wakil khidmat pelanggan yang perlu melayan pelbagai kerenah setiap hari.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia