Utusan Borneo (Sabah)

SK Andrassy dipilih HUB Frog Appliance

-

TAWAU: HUB Frog Appliance (Frog VLE) diwujudkan sebagai satu inisiatif daripada pihak Frogasia, di bawah YTL dan 1Bestarine­t dengan kerjasama sekolahsek­olah yang berhampira­n dalam sesebuah daerah di seluruh Malaysia, sebagai pusat pengajaran dan pembelajar­an.

Sekolah Kebangsaan (SK) Andrassy telah dipilih sebagai HUB Frog Appliance untuk Zon Tenggara, Sabah. Sekolah yang terletak 35km dari bandarTawa­uinimerupa­kan sekolah luar bandar yang sangat mementingk­an kemajuan dalam bidang teknologi seiring perkembang­an pengajaran dan pembelajar­an sekolahsek­olah bandar.

Antara keunikan sekolah ini sehingga dipilih menjadi HUB Frog Appliance yang pertama di daerah Tawau ialah mempunyai makmal komputer yang lengkap dan peranti Frog Appliance yang dipasang di sekolah itu berfungsi dengan baik.

Menurut Guru Besar SK Andrassy Samson Sahibul, sekolah itu bersedia menerima kemasukan guruguru dari luar untuk belajar Frog VLE dalam peranti Frog Appliance.

“Lokasi SK Andrassy berdekatan­denganbebe­rapa sekolah dan mudah diakses oleh sekolah-sekolah yang berhampira­n, menjadikan pemilihan sekolah ini sebagai HUB Frog Appliance adalah sangat bertepatan,” katanya.

Majlis pelancaran Hub Frog Appliance Zon Tenggara telah disempurna­kan oleh Ketua Pemuda Umno Tawau Ariffin Kassim.

Dalam ucapannya, beliau berkata pendidikan pada zaman sekarang adalah sangat berbeza dengan pendidikan zaman dahulu. Oleh itu, guru-guru dan ibu bapa haruslah memainkan peranan penting dalam menyebarka­n ilmu menggunaka­n teknologi masa kini agar anak-anak boleh berdepan cabaran dalam memacu kehidupan di masa depan.

“Pelancaran Hub Frog Appliance di sekolah ini perlu dimanfaatk­an oleh para guru agar ledakan teknologi yang disediakan oleh Kementeria­n Pendidikan Malaysia ini dapat digunakan untuk kebaikan bersama,” katanya.

Majlis pelancaran HUB Frog Appliance Zon Tenggara, Sabah ini dilaksanak­an serentak dengan sambutan Hari Raya peringkat SK Andrassy.

Majlis itu telah dihadiri oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Seri Panglima Haji Syed Abbas Syed Ali, sebagai tetamu kehormat.

Dianggarka­n seramai 300 hadir di majlis pelancaran itu yang terdiri daripada tetamu VIP, wakil pegawai Pejabat Pendidikan Daerah Tawau, pengetua dan guru besar sekolah sekitar serta para, ibu bapa dan murid.

 ??  ?? BARISAN tetamu yang hadir di majlis pelancaran itu.
BARISAN tetamu yang hadir di majlis pelancaran itu.
 ??  ?? ARIFFIN melancarka­n gimik perasmian di perkaranga­n Makmal Komputer SK Andrassy.
ARIFFIN melancarka­n gimik perasmian di perkaranga­n Makmal Komputer SK Andrassy.
 ??  ?? ARIFFIN (empat dari kiri) bersama Samson (lima dari kiri) serta guru-guru.
ARIFFIN (empat dari kiri) bersama Samson (lima dari kiri) serta guru-guru.
 ??  ?? UCAPAN perasmian yang disampaika­n oleh Ariffin.
UCAPAN perasmian yang disampaika­n oleh Ariffin.
 ??  ?? SEBAHAGIAN guru dan murid SK Andrassy yang hadir di majlis pelancaran itu.
SEBAHAGIAN guru dan murid SK Andrassy yang hadir di majlis pelancaran itu.
 ??  ?? SAMSIAH memberi taklimat mengenai Frog Appliance.
SAMSIAH memberi taklimat mengenai Frog Appliance.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia