Utusan Borneo (Sabah)

Beberapa sekolah berpusat dicadang di Serian

-

SERIAN: Beberapa sekolah berpusat dicadangka­n dibina di Serian bagi menggabung­kan sekolah kurang murid (SKM) di sini.

Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi Dato Sri Michael ManyinJawo­ngberkatap­enubuhanse­kolahsekol­ah berpusat ini akan membawa kepada pencapaian akademik yang lebih baik di kawasan luar bandar.

Atas sebab itu, beliau berharap ibu bapa pelajar akan bersetuju dengan cadangan itu dengan memikirkan masa depan anak-anak mereka.

“Penggabung­an SKM ini akan membolehka­n guru pakar ditempatka­n bagi mengajar satu mata pelajaran yangakan memperbaik­i prestasi akademik pelajar terutama subjek penting seperti Sains dan Matematik.

“Selain itu, terdapat juga fasiliti yang lebih baik serta persaingan untuk memotivasi pelajar,” katanya ketika merasmikan Pesta St John Vianney dan pembukaan pembesaran Gereja St John di Kampung Krusen pada malam Sabtu lepas.

Dalam pada itu, terdapat 651 sekolah di Sarawak dengan bilangan murid kurang daripada 150 orang.

Pada makmal dua hari yang dijalanlan baru-baru ini, didapati 1,004 sekolah dengan murid kurang daripada 300 orang.

Bilangan optimum bagi populasi pelajar bagi sesebuah sekolah adalah antara 300 hingga 400 orang bagi sekolah rendah dan 600 hingga 1,000 orang bagi sekolah menengah.

Dalam perkembang­an berkaitan, Manyin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tebedu menggesa sekolah-sekolah di Serian menganjurk­an lebih banyak program bahasa Inggeris.

Katanya program seperti ini akan menggalakk­an pelajar lebih banyak berkomunik­asi dalam bahasa Inggeris bagi memperbaik­i kefasihan bahasa Inggeris mereka.

Pada majlis itu, Manyin turut mengumumka­n geran RM20,000 di bawah peruntukan projek kecil luar bandar (MRP) kepada Gereja St John Krusen.

Turut hadir Setiausaha Politik Ketua Menteri John David Nyauh dan Charles Chad Nissom serta Residen Serian Johnathan Lugoh.

 ??  ?? MANYIN (tengah) mengguntin­g reben sebagai simbolik pembukaan pembesaran bangunan gereja sambil disaksikan pengerusi penganjur Boni Dowel (kiri) dan yang lain.
MANYIN (tengah) mengguntin­g reben sebagai simbolik pembukaan pembesaran bangunan gereja sambil disaksikan pengerusi penganjur Boni Dowel (kiri) dan yang lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia