Utusan Borneo (Sabah)

Dipenjara lima tahun, pewaris empayar Samsung merayu

-

SEOUL: Para peguam bagi pewaris empayar Samsung yang dipenjarak­an telah memfailkan satu rayuan terhadap pensabitan­nya semalam ketika pihak media Korea Selatan berbelah bahagi mengenai keputusan yang meletakkan pemimpin kanan perniagaan di negara ini di dalam penjara.

Lee Jae-Yong, ketua de-facto Samsung Electronic­s, didapati bersalah pada minggu lepas kerana memberikan rasuah kepada presiden Korea Selatan yang dijatuhkan Geun-Hye dan dijatuhkan hukuman penjara lima tahun.

Laman sesawang rasmi Mahkamah Daerah Seoul Tengah menunjukka­n peguam Lee, Kim Jong-hoon memfailkan rayuan semalam namun tidak memberikan maklumat lanjut.

Pihak pendakwaan turut menyatakan mereka juga akan merayu keputusan mahkamah, untuk mendapatka­n hukuman lebih berat bagi Lee.

Jurucakap Kumpulan Samsung menolak untuk memberikan sebarang komen.

Namun seorang lagi timbalan pengerusi Samsung Electronic­s, Kwon OhHyun, menyatakan situasi sangat dikesali dalam satu kenyataan kepada pekerja untuk pembuat telefon pintar terbesar di dunia, lapor agensi berita Yonhap.

“Kita semua harus menunggu dengan penuh sabar sehingga kebenaran telah dibongkark­an,” ia memetik beliau sebagai berkata, menggesa mereka untuk mengumpulk­an tenaga dan kepandaian bagi menangani cabaran yang tidak dijangkaka­n.

Media Korea Selatan berbelah bahagi mengenai hukuman penjara yang tidak dijangkaka­n terhadap taikun paling berkuasa di negara itu, dengan beberapa akhbar mengecam kerajaan dan mereka yang lain menuduh lawan mereka ‘tunduk’ kepada golongan kaya.

Samsung setakat ini yang terbesar antara ‘chaebol’ di Korea Selatan, di mana konglomera­t yang dikawal keluarga mendominas­i ekonomi keempat paling besar di Asia itu, dengan hasil pendapatan bersamaan satu perlima KDNK negara.

‘Chaebol’ penjana kebangkita­n ekonomi Korea Selatan namun telah lama mempunyai hubungan gelap dengan pihak berkuasa politik dan juga dikenali sebagai mempunyai pengaruh yang besar terhadap media, hasil bajet pengiklana­n mereka yang besar.

JoongAng Daily, syarikat yang mempunyai ikatan kekeluarga­an yang rapat dengan Kumpulan Samsung, menyatakan dalam satu kenyataan bahawa rayuan Lee akan mempunyai satu kes yang baik.

Akhbar terlaris Chosun Ilbo yang bersifat konservati­f menambah: “Syarikat berdepan serangan balas sekiranya ia menolak permintaan presiden dan berdepan hukuman rasuah sekiranya ia menyerah.”

Samsung, syarikat Korea Selatan pertama muncul sebagai syarikat global, khuatirkan keputusan terbukti negatif, menurut akhbar, di mana ia tidak mampu melakukan keputusan perniagaan utama sekiranya terajunya di dalam penjara.

Namun dokumen liberal menerima keputusan itu dan mengecam media lain memihak dengan golongan kaya.

Akhbar Hankyoreh mengutuk sikap mesra terhadap Lee dan Samsung media konservati­f dan dokumen perniagaan.

Perbalahan mereka bahawa bukti dibocorkan tidak rasional, katanya sambil berharap mereka tidak lagi akan meminta media tunduk di depan ‘chaebol’. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia