Utusan Borneo (Sabah)

Pertanding­an Grafiti Dang Bandang sempena Bulan Kebangsaan 2017

Pertanding­an Grafiti Dang Bandang sempena Sambutan Bulan Kebangsaan 2017

-

PERTANDING­AN Grafiti Dang Bandang sempena Sambutan Bulan Kebangsaan 2017 berupaya melahirkan warga negara yang berani mengekspre­si idea dan perasaan melalui lukisan.

Pengerusi Yayasan Suria, Datuk Seri Raya Erom, berkata lukisan boleh dijadikan sebagai terapi perasaan dan meluahkan inspirasi dalam jiwa seseorang pelukis.

“Ini adalah usaha yang sesuai untuk menarik minat generasi muda kepada program bercorak patriotism­e seperti menghayati kemerdekaa­n, Rukun Negara, Jalur Gemilang dan sebagainya.

“Dengan lukisan, kita dapat menterjema­h apakah hasrat, pengharapa­n serta misi mereka terhadap negara menerusi lukisan yang mereka hasilkan.

“Bagi golongan berjiwa seni, mereka agak kurang bercakap tetapi inspirasi mereka dizahirkan dengan cara

RAYA

mereka tersendiri.

“Jadi, dengan aktiviti hari ini, kita dapat mendekati golongan ini dan terapkan nilai-nilai katanya ketika menyaksika­n pertanding­an itu di perkaranga­n Wisma Dang Bandang, pada Khamis. Sementara itu, Pengarah Jabatan Penerangan Sabah, Suwady Guliling menjelaska­n pertanding­an yang julung kali diadakan itu mendapat sambutan menggalakk­an dan menepati golongan sasaran. “Ini bidang yang perlu diterokai kerana matlamat kita adalah penglibata­n golongan TN50 yang diperkatak­an stigmanya kurang terhadap patriotism­e.

“Namun, dalam

membuktika­n mereka adalah golongan proaktif dari segi penglibata­n, cuma mungkin ruang perlu diberi seluas-luasnya kepada mereka,” katanya.

Mengenai penambahba­ikan program itu, Swady menjelaska­n, pertanding­an seumpama akan dilakukan pada dinding bangunan, premis perniagaan, terowong dan sebagainya sebagai daya penarik kepada orang ramai.

Hadir sama Timbalanny­a, Supian Musa dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Komunikasi Visual dan Senireka, Iskandar Ismail.

Bagi Kategori Tebuka, pertanding­an dimenangi Kumpulan Wan Nurfatin Amirah Md Yassin, tempat kedua Kumpulan Anis Najwa Salleh dan Kumpulan Mohd Shafee Kamaruddin di tempat ketiga yang masing-masing membawa pulang hadiah RM500, RM300 dan RM250 beserta plak.

Manakala Kategori Terbuka pula diraih Josrie Haral (johan), Jamadih Latip (tempat kedua) dan Abdullah Ehlid Al Walid Luli (tempat ketiga) dengan hadiah masingmasi­ng RM700, RM500 dan RM350 beserta plak, di samping 10 penerima saguhati RM200 bagi setiap kategori.

“Ini adalah usaha yang sesuai untuk menarik minat generasi muda kepada program bercorak patriotism­e seperti menghayati kemerdekaa­n, Rukun Negara, Jalur Gemilang EROM” dan sebagainya. DATUK SERI RAYA Pengerusi Yayasan Suria

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? beberapa program yang kita anjurkan
(Gambar kiri) SEBAHAGIAN daripada peserta mengisi borang pendaftara­n pertanding­an.
beberapa program yang kita anjurkan (Gambar kiri) SEBAHAGIAN daripada peserta mengisi borang pendaftara­n pertanding­an.
 ??  ?? (kanan) melihat karya, sambil diberi penerangan ringkas oleh peserta diiringi Swady (dua dari kanan).
(kanan) melihat karya, sambil diberi penerangan ringkas oleh peserta diiringi Swady (dua dari kanan).
 ??  ?? kenegaraan dalam jiwa mereka,” SALAH seorang peserta melukis bunga raya.
kenegaraan dalam jiwa mereka,” SALAH seorang peserta melukis bunga raya.
 ??  ?? (Gambar atas) RAYA melengkapk­an lukisan bunga raya sebagai gimik pelancaran pertanding­an berkenaan, sambil diperhatik­an Swady (kiri) dan Iskandar (dua dari kiri). (Gambar kanan) SWADY (kiri) dan Raya kelihatan teruja melihat karya salah seorang peserta.
(Gambar atas) RAYA melengkapk­an lukisan bunga raya sebagai gimik pelancaran pertanding­an berkenaan, sambil diperhatik­an Swady (kiri) dan Iskandar (dua dari kiri). (Gambar kanan) SWADY (kiri) dan Raya kelihatan teruja melihat karya salah seorang peserta.
 ??  ?? RAYA ketika diberi penjelasan mengenai motif lukisan peserta, sambil diperhatik­an Swady (kiri) dan Iskandar (kanan).
RAYA ketika diberi penjelasan mengenai motif lukisan peserta, sambil diperhatik­an Swady (kiri) dan Iskandar (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia