Utusan Borneo (Sabah)

Bas terbalik, 25 maut, 57 cedera

-

KIKWIT: Seramai 25 orang telah terkorban dan 57 orang lagi tercedera kelmarin ketika sebuah bas terbalik di tenggara Republik Demokratik Kongo, menurut kepada satu angka rasmi.

Kemalangan di Jalan Nasional Nombor 1 menyebabka­n 25 kematian dan 57 kecederaan serius, menurut angka rasmi yang telah diumumkan di televisyen awam.

Leonard Mutangu, datuk bandar bagi pekan Kikwit, memberitah­u AFP sebelum itu bahawa terdapat 13 kematian dan 64 kecederaan dalam kemalangan melibatkan sebuah bas dari sebuah syarikat Kongo menuju dari Kikwit ke Kinshasa.

Seorang koresponde­n AFP yang tiba di tempat kejadian sejurus selepas nahas menyatakan terdapat mayat di jalan raya dan orang lain masih terperangk­ap di dalam kenderaan.

Beberapa orang yang tercedera telah terbaring di jalan raya, sebahagian dari mereka masih mengalami pendarahan teruk.

Mangsa yang tercedera telah dipindahka­n ke sebuah hospital awam di Kikwit, sebuah pekan besar terletak kira-kira 20 kilometer dari insiden tersebut.

“Kami telah dikejutkan dengan jumlah mangsa yang tercedera, terutama ketika farmasi mengalami kehabisan ubat-ubatan. Menguruska­n kesan akibat kemalangan ini adalah sukar,” menurut Guy Kilundu, seorang doktor di hospital Kikwit.

“Kelajuan keterlalua­n” dan “mabuk” bagi pihak pemandu, yang memandu dalam kejadian, adalah kemungkina­n menjadi punca kemalangan, menurut kepada mangsa terselamat ditemubual oleh AFP.

Pada Jumaat lepas, 11 terbunuh apabila trak sarat muatan terbalik di sebatang jalan raya di Kasai, tengah negara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia