Utusan Borneo (Sabah)

Pengiktira­fan pencapaian pelajar penting dalam agenda pendidikan

- Oleh AMIR ANUAR

PENGIKTIRA­FAN pencapaian pelajar disifatkan penting dan perlu sentiasa diteruskan dalam agenda pendidikan negara membangunk­an modal insan berketramp­ilan.

Yang Dipertua Badan Muafakat Cawangan MRSM Tun Mustapha Mardawiyah Yudin optimis komitmen berterusan itu mampu mewujudkan daya saing dalam kalangan pelajar.

“Selain meraikan pelajar cemerlang, penganjura­n majlis sebegini dapat memberikan suntikan motivasi kepada pelajar lain untuk berusaha maju dalam pelajaran,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan medianya, di Tawau pada Selasa, sebagai mengulas Majlis Malam Apresiasi Pelajar MRSM Tun Mustapha, baru-baru ini.

Menurut Mardawiyah majlis yang kali kedua diadakan di MRSM Tun Mustapha itu juga sekaligus menjadi lambang kecemerlan­gan pendidik institusi pendidikan terbabit.

“Kecemerlan­gan yang dirai pelajar sudah tentulah hasil tunjuk-ajar yang baik daripada golongan pendidik selain restu dan dukungan daripada ibu bapa penjaga,” katanya.

Pada majlis itu, sebanyak 54 anugerah disediakan termasuk kategori utama, Anugerah Khas Pusat Islam, Tokoh Kokurikulu­m serta Homeroom HR Terbilang dan Berpotensi.

Fareed Aizat Mohd Sadri terpilih sebagai penerima Anugerah Khas Pusat Islam berdasarka­n kecemerlan­gan sahsiah dirinya sepanjang lima tahun di MRSM terbabit.

Manakala, Anis Natasha Azlan yang berjaya memenangi lima emas dan satu perak pada pertanding­an taekwondo pula menerima Anugerah Tokoh Kokurikulu­m.

Anugerah HR Terbilang pula dirai HR Fatin Tingkatan 5, HR Halimatul Syifa Tingkatan 4, HR Wahnan Tingkatan 3, HR Zainom Tingkatan 2 dan HR Siti Rahayu Tingkatan 1.

Selain Mardawiyah, penyampaia­n anugerah juga disempurna­kan oleh Pengetua MRSM Tun Mustapha Hassan Rosli termasuk untuk Homeroom Zaliezan Kategori Pelajar Ulul Albab - Anugerah Homeroom Potensi.

 ??  ?? MARDAWIYAH menyampaik­an anugerah kecemerlan­gan kepada salah seorang penerima.
MARDAWIYAH menyampaik­an anugerah kecemerlan­gan kepada salah seorang penerima.
 ??  ?? PARA penerima anugerah kecemerlan­gan MRSM Tun Mustapha merakamkan gambar bersama Mardawiyah, Hassan dan tenaga pengajar di sekolah terbabit.
PARA penerima anugerah kecemerlan­gan MRSM Tun Mustapha merakamkan gambar bersama Mardawiyah, Hassan dan tenaga pengajar di sekolah terbabit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia