Utusan Borneo (Sabah)

40 sertai Kursus Tahsin Al-Quran peringkat negeri

- Oleh HAMZAH SANUDIN

SANDAKAN: Seramai 40 orang telah mengikuti Kursus Tahsin Al-Quran peringkat Negeri Sabah 1438H/2017M yang telah diadakan pada Ahad.

Programdi Dewan Kuliah Masjid Daerah Sandakan itu disampaika­n oleh Guru Hj Che’ Yahya Daud, johan qari antarabang­sa 1999.

Kursus merupakan anjuran Akademi Tahsin Al-Quran Negeri Sabah (ATQNS) dengan kerjasama Jheains, Usia dan Masjid Daerah Sandakan dan telah disertai kalangan johan qari dan qariah MTQ Negeri Sabah serta semua pencinta al-Quran di negeri ini.

Pengarah ATQNS Hj Razman Hj Asmat berkata, kursus itu adalah sebagai pengisian sambutan Ulangtahun Ke-2 ATQNS, memberi ruang dan peluang kepada pencinta al-Quran di negeri ini untuk mempelajar­i al-Quran khususnya seni tarannum quran, melahirkan generasi yang mencintai al-Quran serta membudayak­annya setiap hari di samping melahirkan generasi pelapis qari dan qariah di negeri ini.

Peserta kursus, Ustazah Hjh Siti Hatijah Hj Marsuki berkata ia merupakan satu inisiatif yang sangat baik untuk memantapka­n lagi ilmu tentang al-Quran dan kursus itu perlu dilaksanak­ansel aludineger­i ini agar dapat melahirkan pencinta al-Quran yang profesiona­l.

“Walaupun saya sudah beberapa kali johan di peringkat MTQ negeri dan beberapa kali mewakili Sabah di peringkat kebangsaan tetapi masih banyak lagi ilmu tentang al-Quran yang perlu saya pelajari,” katanya.

Turut bersama pada majlis itu ialah Pengetua ATQNS Hj Asmat Umbi.

 ??  ??
 ??  ?? RAZMAN menyampaik­an cenderahat­i kepada Che Yahya sambil diperhatik­an Asmat.
(gambar kanan) RAZMAN, Asmat dan Che Yahya bergambar kenangan bersama peserta kursus.
RAZMAN menyampaik­an cenderahat­i kepada Che Yahya sambil diperhatik­an Asmat. (gambar kanan) RAZMAN, Asmat dan Che Yahya bergambar kenangan bersama peserta kursus.
 ??  ?? SITI Hatijah menerima sijil penyertaan daripada Che Yahya.
SITI Hatijah menerima sijil penyertaan daripada Che Yahya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia