Utusan Borneo (Sabah)

Pemandu GrabCar didakwa cabul, cedera dan ugut pelajar kolej swasta

-

KUALA LUMPUR: Seorang pemandu perkhidmat­an GrabCar didakwa di Mahkamah Majistret Ampang di sini pada Selasa atas tiga pertuduhan mencabul, mencederak­an dan mengugut penumpang wanita berusia 18 tahun, minggu lalu.

Tertuduh Muhamad Izuwan Kamaruddin,38, mengaku tidak bersalah atas ketiga-tiga pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Majistret Haslinda A.Raof.

Tertuduh didakwa menggunaka­n kekerasan jenayah terhadap mangsa yang merupakan pelajar kolej swasta dengan niat hendak mencabul kehormatan­nya mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau atau dengan mana-mana dua seksaan itu jika sabit kesalahan

Bagi pertuduhan kedua, Muhamad Izuwan dituduh mendatangk­an kecederaan terhadap pelajar itu mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mengikut pertuduhan ketiga, tertuduh didakwa melakukan ugutan jenayah ke atas mangsa dengan niat menyebabka­n ketakutan kepadanya mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Tertuduh didakwa melakukan semua kesalahan itu di dalam kereta Perodua Myvi pada 11.45 pagi di Hutan Simpan KOMPT.80, Hulu Langat, Ampang di sini pada 11 Sept lalu.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Raihanah Abdul Razak menawarkan jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin bagi ketiga-tiga pertuduhan dengan syarat tambahan tertuduh dilarang mengganggu mangsa.

Muhamad Izuwan yang tidak diwakili peguam merayu jaminan dikurangka­n dengan alasan dia penanggung utama keluarga dan mempunyai seorang anak.

Mahkamah membenarka­n tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin beserta syarat tambahan tertuduh dilarang mengganggu mangsa dan menetapkan 26 Okt untuk sebutan semula kes. - Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia