Utusan Borneo (Sabah)

Seni budaya penyatu masyarakat

Keamanan dan perpaduan tunjang utama kemajuan negara

- (kanan) menerima cenderahat­i yang disampaika­n oleh Pengerusi Belia Batu 4 Ajijul Durasip.

KOTA BELUD: Pemilihan seni dan budaya sebagai medium penyatupad­uan masyarakat dalam menghayati erti keamanan sejagat adalah tepat sekali.

Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Musbah Haji Jamli berkata, beliau sungguh yakin dengan pemilihan seni dan budaya itu sebagai medium menyatupad­ukan masyarakat berbilang kaum dan kepercayaa­n yang ada dalam negara ini khasnya di Kota Belud dapat mengekalka­n kemakmuran dan keamanan.

Katanya, keamanan dan perpaduan menjadi tunjang utama kepada kemajuan sesebuah negara, di mana apabila rakyat tidak bersatu padu, mereka akan mudah dijajah oleh orang lain.

“Dijajah bukanlah bererti dijajah KUNJUNGAN...Ketua Polis Daerah Papar DSP Ladamah Hj. Sulaiman bersamarom­bongantela­hmembuat kunjungan hormat kepada Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah Datuk Seri Panglima Hj Abdul Rahim Ismail secara fizikal, tetapi boleh juga diertikan sebagai penjajahan melalui psikologi dan mental, penjajahan melalui budaya dan intelektua­l.

“Oleh itu, anak-anak generasi belia, remaja dan pelajar sekolah perlu memahami niat suci kerajaan dalam menyebarka­n mesej keamanan dalam diri anak-anak melalui programpro­gram yang digubal melalui Kementeria­n Pendidikan seperti ‘Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan’ yang menitikber­atkan merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) N. 22 Pantai Manis di Hotel Hyatt, Kota Kinabalu pada Jumaat.

Dalam kunjungan sambil beramah mesra itu, pertemuan berkisar kepada kolaborasi antara PDRM dan perpaduan dan keamanan sejagat sedari kecil lagi.

“Marilah kita bersama-sama berganding bahu, jalan seiringan dalam satu barisan dan bekerjasam­a dengan kerajaan yang sedia ada ini, memelihara perpaduan dan keamanan sejagat berteraska­n kepada lima Rukun Negara yang dinyatakan dalam perlembaga­an Malaysia.

Musbah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tempasuk berkata demikian ketika merasmikan

“Keamanan dan perpaduan menjadi tunjang utama kepada kemajuan sesebuah negara, di mana apabila rakyat tidak bersatu padu, mereka akan mudah dijajah oleh orang lain. ” DATUK MUSBAH HAJI JAMLI

Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan

kepimpinan tertinggi masyarakat di daerah Papar dalam menangani isu jenayah, dadah, perjudian dan isu semasa. Kelihatan Rahim dan Ladamah merakamkan gambar bersama pegawai-pegawai dan tetamu khas yang hadir. Majlis Sambutan ‘Unesco Peace One Day Programme’ 2017 peringkat daerah Kota Belud di Dewan SMK Taun Gusi, di sini pada Khamis.

Difahamkan, Mohd Nazmie Talib, ahli bersekutu CID (Internatio­nal Dance Comitee/ Congress) yang telah membawa idea dan program itu ke Daerah Kecil Kota Belud, yang mana program ini mendapat liputan seluruh dunia melalui laman muka buku ‘Peace One Day Associatio­n’.

Turut hadir, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SMK Taun Gusi Masturah Haji Nanti, wakil IPD Kota Belud ASP Ong Kian Tok, Penolong Pegawai Daerah, Pentadbira­n Peter Jiton, Kakitangan P.169 Kota Belud, UPPM Usukan, Pengerusi Persatuan Belia Kampung Taun Gusi Batu 4 Ajijul Durasip dan pemenang emas Dance World Champion di Europe Matinin Sungkin.

SMK Taun Gusi, SMK Taun Gusi Dua, SMK Narinang dan SMK Usukan adalah di antara sekolah menengah yang telah mempersemb­ahkan seni budaya sepanjang acara itu.

Musbah berkata, sambutan ‘Unesco Peace One Day’ 2017 yang diraikan itu sangat bertepatan dengan kehadiran bulan September ini.

Katanya, ia perlu dilihat bagaimana pada 16 September 1963 negara Malaysia telah lahir atas kesefahama­n, kesepaduan dan saling mengerti antara satu sama lain, dalam erti kata memberi dan menerima seadanya bagi mengekalka­n kestabilan, keharmonia­n dan perpaduan hidup antara kaum yang ada dalam negara kita ini.

Sehubungan itu beliau juga berharap, agar semua masyarkat di daerah itu akan terus komited untuk bersama-sama mengekalka­n perpaduan dan keamanan yang kini sedang dinikmati.

Musbah juga berbesar hati ingin mengucapka­n setinggi-tinggi tahniah dan syabas kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan program itu dan berharap kerjasama yang erat sebegini akan dapat diteruskan di masa hadapan.

 ??  ?? MUSBAH
MUSBAH
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia