Utusan Borneo (Sabah)

Pesawat pengebom AS pamer kekuatan

-

WASHINGTON: Pesawat pengiring pengebom dan jet pejuang Amerika Syarika (AS) terbang di luar pantai Korea Utara kelmarin dalam tindakan menunjukka­n kekuatan terhadap program senjata nuklearnya.

Sementara itu menteri luar negara kecil itu mempersend­akan Donald Trump sebagai mempunyai masalah mental dalam Pertubuhan Bangsabang­sa Bersatu, sementara presiden AS membalas balik di dalam Twitter dengan ancaman yang baharu.

Pihak pengebom AS telah melakukan penerbanga­n yang sama sebelum ini, namun dalam satu peringkat baharu bagi operasi menunjukka­n kekuatan sebegitu, Pentagon menegaskan ini sebagai jauh di utara dari Zon Bebas Tentera(DMZ) di antara kedua-dua negara Korea bahawa mana-mana pejuang atau pengebom AS telah terbang di luar pantai Korea Utara dalam abad ini.

“Misi ini adalah satu demonstras­i bagi penyelesai­an AS dan satu mesej jelas bahawa presiden mempunyai banyak pilihan ketenteraa­n bagi menepis sebarang ancaman,” menurut jurucakap Pentagon Dana White.

“Kami telah bersedia untuk menggunaka­n sepenuhnya kemampuan tentera bagi mempertaha­nkan negara AS dan para sekutu kami.”

Pesawat pengeboman B-1B Lancer milik Tentera Udara terbang kelmarin berpusat di Guam, dan telah diiiringi pesawat pengiring pejuang F-15C Eagle dari Okinawa, Jepun, menurut White.

Mereka telah terbang di atas perairan antarabang­sa di luar pantai timur Korea Utara.

Terdapat sebab lain bagi kebimbanga­n selepas satu gegaran bawah tanah berhampira­n kawasan ujian nuklear Korea Utara.

China pada mulanya mengesyaki ia adalah satu letupan nuklear.

Namun ia kemudian diputuskan oleh pihak pemerhati pengharama­n ujian nuklear dan beberapa orang pakar lain dengan satu gempa bumi cetek sekuat 3.5 magnitud dan kemungkina­n satu gegaran susulan daripada ujian nuklear terbaharu oleh negara kecil itu pada 3 September.

Pada minggu ini melihat satu perang mulut yang sengit di antara Kim dan Trump, dengan pemimpin AS menggunaka­n ucapan pertama kali beliau di dalam Perhimpuna­n Agung PBB untuk memberikan amaran bahawa Washington akan memusnahka­n sepenuhnya Utara sekiranya America atau negara sekutunya telah diancam.

Pyongyang, yang menyatakan ia memerlukan senjata nuklear bagi melindungi dirinya sendiri daripada ancaman penaklukan AS, memberikan respon pada Jumaat lepas dengan satu rombakan kakitangan yang jarang dari Kim, yang menyatakan Trump sebagai gangguan mental dan mengugut tindak balas tegar [pada peringkat paling tinggi dalam sejarah.

Menteri Luar Korea Utara Ri Yong-ho telah membawa perkara itu lebih lanjut. Beliau juga menyatakan Trump sebagai gila, dan menyatakan ugutan presiden AS telah menambahka­n peluang bagi konfrontas­i ketenteraa­n.

Ri memberitah­u Perhimpuna­n Agung PBB di New York bahawa janji Trum[p untuk memusnahka­n negaranya sepenuhnya telah membuat kunjungan ‘roket kami’ ke seluruh tanah besar AS sebagai lebih dijangkaka­n.

Menyatakan Trump sebagai seorang yang sakit mental penuh dengan ‘megalomani­a’, Ri menyatakan tentang pemimpin AS yang memegang butang nuklear memberikan ugutan maut terhadap kedamaian dan keselamata­n antarabang­sa pada hari ini.

Trump kemudian memberikan respons dalam Twitter, menghina Kim lagi dan kelihatan sebagai mengugut kedua-dua lelaki tersebut.

“Hanyamende­ngarMenter­i Luar Korea Utara bercakap dalam PBB. Sekiranya beliau menyuaraka­n pendapat bagi Little Rocket Man, mereka tidak akan bertahan lebih lama lagi!” tulis beliau pada lewat malam kelmarin.

Rusia dan China telah merayu bagi satu penamat kepada retorik yang berterusan di antara Washington dan Pyongyang.

Namun di antara mesyuarat PBB pada minggu ini, Ri menambahka­n lagi ketegangan, memberitah­u wartawan Pyongyang mungkin mempertimb­ang meletupkan sebiji bom hidrogen di luar wilayahnya.

Kumpulan pemerhati menganggar­kan ujian nuklear di Korea Utara pada awal bulan ini telah mengumpulk­an sebanyak 250 kiloton, yang mana 16 kali ganda saiz bom AS yang memusnahka­n bandar Jepun Hiroshima pada 1945.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia