Utusan Borneo (Sabah)

Tour Johny Comes Lately dapat sambutan

- -Artikel Sumbangan M I FITRI

BAND Ska Punk Johny Comes Lately (JCL) kagum dengan semangat yang dimiliki para penganjur ketika tour mereka yang berlangsun­g dari 16 hingga 24 Sept 2017 bermula di Lahad Datu, Sandakan, Keningau Labuan dan berakhir di Kota Kinabalu.

“Apa yang saya salute, semangat rakan-rakan di Sabah menjayakan tour ini sangat tinggi. Bayangkan ada penganjur yang tidak mempunyai pendapatan tetap, tapi show tetap diteruskan.

“Di Lahad Datu pula kami teruja dengan audiens, suara mereka lebih kuat daripada saya sendiri sebagai vokalis. Ini merupakan satu penghormat­an dan kepuasan buat kami. Mereka hafal lagu kami,” kata vokalisnya Ebi ketika ditemui selesai persembaha­n di sini.

“Sebenarnya, semua tempat pun begitu, tapi di sana (LD) auranya sangat hebat,” kata Irwan selaku pemain bass.

Band ini yang dianggotai Ebi (Vokalis), Irwan (Dram), Aizat (Gitar), Mahzan (Gitar) dan Yien (Tenor Saxofon). Ditubuhkan secara rasmi pada 2007 di Petaling Jaya dan kini bernaung di bawah Nyaring Records, JCL sudah mengeluark­an satu Album Mini (Extended Play) dan Album Ke Mana Kita?.

JCL pertama kali membuat persembaha­n ketika Pandan Music Festival dan pertama kali masuk ke scene undergroun­d ketika bermain untuk Tribute To Bob Marley. Selain pernah bermain di negara jiran Singapura dan Indonesia.

“Boleh dikatakan ini tour kedua kami dan dibuat di sini (Sabah), kenapa? Sebab secara peribadi, saya merasa Home Away From Home jika berada di sini. Layanan dan audiens di sini memang terbaik. Kami pasti akan kembali ke sini lagi,” kata Ebi.

Sebelum beredar, mereka mengucapka­n terima kasih kepada penganjur Joy (Lahad Datu), Ken (Sandakan), Kelvin (Labuan), Tone (Keningau) dan La Luna (Kota Kinabalu).

Harapan mereka agar scene undergroun­d di Sabah mengekalka­n keakraban dan penyatuan yang sepatutnya menjadi contoh terbaik buat aktivis scene di tempat lain.

 ??  ?? JCL bersama penonton merakam gambar kenangan.
JCL bersama penonton merakam gambar kenangan.
 ??  ?? DARI kiri: Ebi, Irwan dan La Luna selesai persembaha­n.
DARI kiri: Ebi, Irwan dan La Luna selesai persembaha­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia