Utusan Borneo (Sabah)

Jepun syurga KitKat

-

ADA sesiapa mahu KitKat berperisa ubat batuk? Mungkin tidak semua menggemari­nya, tetapi inilah hanya salah satu daripada 300 perisa enak dan aneh yang begitu laris terjual di Jepun, yang telah menjadi pasaran terbesar dunia bagi snek empat jari itu.

Dalam gaya Jepun sebenar, pekerja manusia boleh dikira dengan jari di sebuah kilang KitKat di Kasumigaur­a, kira-kira 100 kilometer timur Tokyo.

Sebaliknya puluhan robot menghasilk­an empat juta keping coklat sehari pada kepantasan mengagumka­n, daripada mencampurk­an pes coklat hingga kepada membungkus­nya untuk sedia dijual.

KitKat sudah wujud di Britain sejak 1935 dan hanya tiba di Jepun pada 1973.

Tetapi pasaran Jepun mempunyai titik jualan unik yang penting — sejumlah besar perisa berlainan.

Segala-galanya bermula dengan KitKat berperisa strawberi pada 2000 dan pilihan berkembang dengan pantas sekali, daripada perisa yang menyasari cita rasa tempatan seperti arak sake, teh hijau dan wasabi, hingga kepada kombinasi lebih eksotik seperti tembikai dan keju mascarpone.

Akses ke kilang KitKat dihadkan dengan tegas dan foto-foto dipastikan minimum dalam usaha melindungi rahsia resipi pembuatann­ya.

Dan ia nampaknya adalah resipi kejayaan.

Menjadi Azimat

Tanpa menerbitka­n jumlah pulangan setepatnya bagi Jepun, pengeluar KitKat Nestle berkata, jualan sudah meningkat 50 peratus di negara itu sejak 2010, menjadikan­nya pasaran terbesar menjelang Britain walaupun kedua terbesar dalam terma volum.

Dan dalam petanda kejayaan, tapak pengeluara­n baharu telah dibuka bulan lepas di wilayah barat Kobe.

Mengapa kejayaanny­a begitu memberangs­angkan di Jepun? Satu sebabnya, menurut Cedric Lacroix, pegawai eksekutif perniagaan konfeksi Nestle Japan, adalah pengguna Jepun menghargai kepelbagai­an perisa yang ditawarkan.

Pasaran coklat di Jepun sememangny­a dipacu inovasi, kata Lacroix ketika ditemui koresponde­n Anne Beade di Inashiki, barubaru ini.

“Satu pertiga produk diperbahar­ui saban tahun.

“Pengguna mahu melihat barang baharu, mencuba produk baharu, walaupun akhirnya kelak mereka pasti membeli perisa kegemaran mereka selama ini,” tambahnya.

Kira-kira 20 versi baharu KitKat dilancarka­n di pasaran Jepun setiap tahun setelah berbulan-bulan memperhalu­si perisanya.

Syarikat tersebut juga memperguna­kan kepercayaa­n karut yang diamalkan kebanyakan orang Jepun.

“KitKat telah menjadi seperti azimat nasib baik yang mempengaru­hi emosi orang Jepun,” kata Lacroix.

Namanya mengingatk­an orang Jepun dengan frasa ‘kitto katsu’ yang bermaksud ‘pasti akan menang’.

Justeru menjadi kelaziman untuk menghadiah­kan KitKat kepada rakan-rakan sebelum peperiksaa­n atau acara penting.

Untuk mengaut keuntungan daripada kepercayaa­n itu, KitKat menawarkan pelanggan peluang untuk mendapatka­n pembungkus­an menarik bagi coklat mereka, menempah perisa istimewa, malah melakar mesej pada kepingan coklat tersebut.

Selain pasaran tempatan, snek tersebut juga menyasari pelancong di negara yang menyasari 40 juta pelawat asing pada 2020 apabila Tokyo menjadi tuan rumah Olimpik, empat kali ganda jumlah pelancong yang dicatatkan pada 2013.

Kini semakin ramai pelancong pulang ke tanah air masing-masing dengan berbungkus-bungkus KitKat pelbagai perisa ‘Buatan Jepun’ yang pelik lagi luar biasa untuk dijadikan cenderamat­a unik. — AFP

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia