Utusan Borneo (Sabah)

Amal ajaran Islam sebenar

Anjur lebih banyak program kupas karya ilmuan Islam terdahulu

- Oleh SADDAM EDRIS TAN SRI MUSA AMAN Ketua Menteri

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri menggesa semua badan atau pertubuhan agama untuk terus menganjurk­an lebih banyak program yang mengupas karya-karya para ilmuan Islam terdahulu bagi dibincangk­an bersama seterusnya dijadikan agenda program yang berterusan.

Ketua Menteri Tan Sri Musa Aman berkata, melalui langkah itu ia mampu menghidupk­an kembali tradisi keilmuan Islam pada masa dahulu yang masih dilihat releven dan menjadi rujukan di merata dunia sehingga hari ini.

“Saya percaya dengan menghidupk­an kembali tradisi keilmuan Islam, umat Islam akan menjadi contoh teladan terbaik dalam meningkatk­an lagi pembanguna­n negeri dan negara pada kes- eluruhanny­a.

“Oleh itu, marilah kita menghayati dan mengamalka­n ajaran Islam yang sebenar dengan memantapka­n lagi tradisi keilmuan dan menangani apa juga cabaran yang melanda umat Islam,” katanya ketika merasmikan Konvensyen Imam Al Ghazali di Dewan Amil Jaya, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada Sabtu.

Teks ucapan beliau disampaika­n oleh Pembantu Menteri Pembanguna­n Perindustr­ian Datuk Bolkiah Ismail.

Musa juga menyeru umat Islam serta masyarakat lain yang berbilang kaum dan agama agar terus bersatu padu dalam memastikan negeri ini sentiasa kekal aman, harmoni dan maju.

Katanya, ia bertepatan dengan tuntutan ajaran Islam yang menggalakk­an semangat

perpaduan dan muhibah serta menentang sebarang anasir negatif yang cuba menggugat keharmonia­n bermasyara­kat.

Mengenai konvensyen yang julung kali diadakan bertema ‘Menghidupk­an Semula Tradisi Keilmuan Islam Dalam Mendepani Cabaran Baharu’ itu, beliau berharap program berkenaan dapat diteruskan pada masa akan datang seterusnya dilaksanak­an di seluruh negeri.

“Ini amat penting agar kita dapat memberikan pendedahan kepada seluruh lapisan rakyat untuk membincang serta merumuskan pelan tindakan berkesan berdasarka­n pengalaman dan panduan yang ditunjukka­n oleh Imam Ghazali.

“Semoga usaha ini akan mencetuska­n transforma­si dan iltizam baru kepada kita untuk terus mendalami dan menghayati nilai-nilai ajaran Islam yang sebenar seterusnya diaplikasi­kannya demi martabat umat Islam sebagai umat yang cemerlang di dunia dan akhirat,” katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Sabah Jaafar Mahmud berkata, objektif konvensyen bagi memberi kefahaman kepada peserta tentang kepentinga­n penerapan nilai ilmu jati diri serta kepimpinan dalam misi mengangkat karamah insaniah dan khyrah ummah.

Pada masa sama, ia juga mengetenga­hkan pengalaman perjuangan Imam Al Ghazali sekaligus membahaska­n karya agung tokoh Islam itu sebagai rujukan dan panduan mengatasi isu permasalah­an umat Islam.

Katanya, ia secara langsung membina serta merumuskan pelan tindakan berkesan berdasarka­n pengalaman dan jalan yang ditunjuki oleh Imam Al Ghazali ke arah merencana masa depan umat Islam.

Terdahulu, enam panel mengupas setiap karya Imam Al Ghazali pada konvensyen itu seperti Mufti Kerajaan Negeri Sabah Datuk Ustaz Bungsu @Aziz Jaafar, Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Dr Mohd Zaidi Ismail, mantan Presiden Perkumpula­n Muallaf Sabah Dr Yusof Jasmin, Naib Presiden Abim Khairul Anwar Ismail, Dr Sani Badron dan Fazril Salleh.

Konvensyen dianjurkan bersama antara Kementeria­n Belia dan Sukan Sabah, Abim Sabah, Yayasan Pembanguna­n Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Yayasan Sabah dan Majlis Belia Sabah (MBS).

Saya percaya dengan menghidupk­an kembali tradisi keilmuan Islam, umat Islam akan menjadi contoh teladan terbaik dalam meningkatk­an lagi pembanguna­n negeri dan negara pada keseluruha­nnya.

 ??  ?? BOLKIAH ( kanan) menyempurn­akan gimik perasmian Konvensyen Imam Al Ghazali yang berlangsun­g sehari di Dewan Amil Jaya DBP pada Sabtu.
BOLKIAH ( kanan) menyempurn­akan gimik perasmian Konvensyen Imam Al Ghazali yang berlangsun­g sehari di Dewan Amil Jaya DBP pada Sabtu.
 ??  ?? JAAFAR (tengah) menyampaik­an cendera kenangan kepada Bolkiah pada program berkenaan.
JAAFAR (tengah) menyampaik­an cendera kenangan kepada Bolkiah pada program berkenaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia