Utusan Borneo (Sabah)

11 maut dalam siri tembakan di Cape Town

-

CAPE TOWN: Sebelas maut dalam siri tembakan sepanjang malam kelmarin di sebuah pekan di Cape Town, menurut polis semalam, termasuk empat yang ditembak mati di kelab malam.

Pegawai polis tambahan dikerahkan di daerah Philipi di Cape Town, sebuah bandar yang kerap mengalami keganasan gengster dan pertempura­n bersenjata antara kumpulan jenayah bersaing.

“Kami telah mengerahka­n pasukan meliputi detektif khas, unit berisiko tinggi dan operasi perisikan,” kata jurucakap polis Novela Potelwa kepada laman sesawang News 24.

“Kami sudah menjalanka­n operasi penggeleda­han sepanjang hari ini dan polis berusaha gigih untuk menahan mereka yang bertanggun­gjawab.”

Puluhan ribu menghuni kawasan setinggan di Philipi, yang terletak dalam kawasan sarat jenayah Cape Flats di bandar raya itu.

Empat ditembak mati di sebuah kelab malam ‘shebeen’ pada malam kelmarin, dengan tiga lagi mayat ditemui polis berhampira­n tempat kejadian.

Empat lagi dibunuh di tempat lain di daerah itu.

Parti pemerintah ANC mengecam keganasan tersebut.

Secara purata, 51 kes pembunuhan dilaporkan setiap hari di Afrika Selatan, menurut statistik rasmi yang diterbitka­n tahun lepas.

Jenayah dilihat sebagai isu utama yang menjejaska­n penyatuan sosial, pembanguna­n ekonomi dan reputasi antarabang­sa negara itu, khususnya sebagai destinasi pelanconga­n.

Minggu lepas 36 pelancong Belanda dirompak dalam bas ketika dalam perjalanan ke hotel sejurus tiba di lapangan terbang di Johannesbu­rg untuk mengikuti percutian tiga minggu. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia