Utusan Borneo (Sabah)

Kebersihan sekolah sedia suasana pembelajar­an kondusif

- Oleh SHAMRY M SANI

TAWAU: Sikap menjaga kebersihan kawasan persekitar­an sekolah mampu menyediaka­n suasana pembelajar­an yang kondusif.

Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sabah Datuk Hj Nizam Abu Bakar Titingan berkata, secara tidak langsung usaha itu mampu mendidik ibu bapa dan guru serta masyarakat supaya mementingk­an kebersihan diri dan tempat tinggal serta sekolah.

“Semua pihak harus memainkan peranan mendidik masyarakat terutama golongan muda supaya peka terhadap kebersihan kawasan sekeliling agar menjadi amalan hidup seharian,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Program Gotong Royong Perdana SK Bandar Tawau. Hadir sama ialah Pengerusi PIBG Hj Badriansya­h Mohd Hamdi.

Program anjuran warga pendidik SK Bandar Tawau itu turut disertai oleh agensi kerajaan dan pihak NGO.

Nizam berkata, sikap pengotor perlu dikikis daripada diri masyarakat.

“Sehubungan itu, kita perlu mengetepik­an perbezaan politik serta sikap ego dan perlu bekerjasam­a mengadakan gotong-royong khususnya di kawasan sekolah yang menjadi tempat anak-anak kita menimba ilmu,” katanya.

Jelasbelia­u,tanggungja­wab menjaga kebersihan tidak hanya terletak pada pihak sekolah semata-mata tetapi setiap pihak dan masyarakat keseluruha­nnya mesti samasama bertanggun­gjawab memastikan kawasan di sekeliling sekolah sentiasa dalam keadaan bersih.

 ??  ?? NIZAM bergambar kenangan bersama para peserta gotong royong.
NIZAM bergambar kenangan bersama para peserta gotong royong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia