Utusan Borneo (Sabah)

Sediakan lebih banyak ruang letak motosikal

- Oleh YAP SIONG HAN

KOTA KINABALU: Pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu menyediaka­n ruang meletak motosikal yang lebih banyak di kawasan Foh Sang untuk memberikan keselesaan kepada para penunggang motosikal yang singgah di kawasan itu.

Aktivis Sosial Kanan Robert Fo o V u i T sun berkata, ketika ini kawasan itu tidak mempunyai tempat letak motosikal dan memaksa para penunggang meletakkan motosikal secara sesuka hati di tempat letak kenderaan yang disediakan.

“Keadaan ini menyebabka­n salah faham di antara penunggang motosikal dan juga pemandu yang meletakkan kenderaan di sana. “Kadang-kadang penunggang motosikal juga terpaksa meletakkan motosikal mereka di kaki lima,” katanya dalam satu kenyataan di sini pada Ahad.

Beliau berkata, tindakan meletakkan motosikal di kaki lima juga boleh menyebabka­n mereka dikenakan denda oleh PBT.

Robert yang juga mantan presiden Persatuan Majlis Persatuan Warga Tua Sabah (Cosca) berkata, seperti kenderaan besar, penunggang motosikal juga membayar cukai jalan dan sebagainya.

“Sejak 10 tahun lepas, pengguna motosikal di sini telah meningkat secara mendadak, oleh itu kawasan untuk meletakkan motosikal perlu diperbanya­kkan khususnya di kawasan premis perniagaan seperti di Tanjung Aru, Dah Yeh Villa Likas dan Tai Seng di sebelah Sekolah Menengah Kian Kok.

“Perkara ini perlu diberikan pertimbang­an oleh pihak berkaitan untuk kebaikan bersama,” katanya.

 ??  ?? ROBERT (kiri) merakamkan gambar kenangan bersama salah seorang penguatkua­sa.
ROBERT (kiri) merakamkan gambar kenangan bersama salah seorang penguatkua­sa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia