Utusan Borneo (Sabah)

Persatuan Aikido Negeri Sabah ditubuhkan

- Oleh JOHN TAMBANAN

KOTA KINABALU: Pengamal Aikido di Sabah telahmenci­ptasejarah­apabila merekaberj­ayamenubuh­kan sebuah persatuan untuk mempromosi­kan seni bela diri Jepun di negeri ini.

Persatuan Aikido Negeri Sabah atau Sabah Aikido Associatio­n (SAA) dipimpin oleh Sensei Kenny Teng Chee Kiong (4 Dan) sebagai presiden, Luke Chang Hau (timbalan presiden), Alexander Yee Kok Tsen (setiausaha), Goh Kai Aun (bendahari), manakala ahli jawatankua­sa terdiri daripada Sia Boon Kee, Wong Tze Kiong, Yang Vui Kiat, Yew Sook Foon dan Chu Ting Ting.

Satu mesyuarat rasmi telah diadakan buat kali pertama di Kota Kinabalu yang dihadiri oleh Presiden dan Setiausaha Agung Persatuan Aikido Malaysia (MAA) Sensei Tony Yap (5 Dan) dan Senpai Raya Sazita Raja Ahmed Siffudin (3 Dan).

Dalam kapasitiny­a sebagai presiden pertama SAA, Teng menyatakan penghargaa­n dan menantikan komitmen daripada semua ahli Exco untuk mempromosi­kan Aikido di Sabah.

Beliau juga berkata pasukan Exco mempunyai keseimbang­an yang baik yang terdiri daripada ahli dari Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau, manakala kumpulan umur berbezabez­a dan membolehka­n masa yang tetap.

Persatuan baharu itu juga merangka rancangan tindakan untuk tahun-tahun akan datang, termasuk penubuhan jawatankua­sa kecil di Sandakan, Tawau dan Kota Kinabalu.

Rancangan lain termasuk kunjungan ihsan kepada pihak berkuasa majlis di daerah masing-masing serta mengadakan seminar awam dan universiti dengan harapan dapat meningkatk­an lebih banyak pengamal aikido.

Sementara itu, Yap mengucapka­n tahniah kepada Teng dan ahli Exco baharunya di atas kejayaan membentuk persatuan itu.

Beliau juga menerima permohonan SAA untuk menjadi ahli MAA dan menggalakk­an semua orang untuk bekerjasam­a dan terus mempromosi­kan Aikido di Sabah.

Aikido adalah seni mempertaha­nkandirimo­den Jepun yang dibangunka­n oleh Morihei Ueshiba (14 Disember 1883 - 26 April 1969).

Beliau dirujuk sebagai sensei atau guru besar oleh pengamal aikido dan istilah aikido dicipta pada abad ke-20.

Ueshiba membayangk­an aikido sebagai sintesis kajian dan falsafahny­a. Matlamatny­a adalah untuk mencipta kesenian yang boleh digunakan oleh pengamal untuk mempertaha­nkan diri dan juga melindungi penyerang mereka dari kecederaan. Oleh itu, Aikido sering diterjemah­kan sebagai ‘cara semangat harmoni’.

Semasakehi­dupanUeshi­ba dan berterusan hari ini, Aikido telah berkembang dari aiki bahawa Ueshiba mengkaji ke dalam pelbagai ungkapan oleh para seniman bela diri di seluruh dunia.

Aikido dipopulark­an lagi oleh bintang aksi Hollywood, Steven Seagal, seorang pengamal 7-Dan aikido pada tahun 1990-an.

Hari ini, Aikido Dojos wujud di Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau dengan kira-kira 200 ahli berdaftar.

Pada tahun 2016, pengamal Aikido merayakan ulang tahun ke-10 dengan mengadakan seminar selama tiga hari dan demonstras­i awam yang diadakan di Dewan Masyarakat Kota Kinabalu.

 ??  ?? DARI kiri: Lukas, Goh, Teng, Yap, Raya Sazita, Yee dan Chu semasa mesyuarat pertama SAA dengan MAA di Kota Kinabalu.
DARI kiri: Lukas, Goh, Teng, Yap, Raya Sazita, Yee dan Chu semasa mesyuarat pertama SAA dengan MAA di Kota Kinabalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia