Utusan Borneo (Sabah)

KCGCCI sokong misi kerajaan negeri capai ekonomi digital

-

KUCHING: Dewan Perdaganga­ndanPerind­ustrian Cina Kuching (KCGCCI) akan menyokong sepenuhnya misi kerajaan negeri mencapai ekonomi digital di negeri ini.

Justeru, presidenny­a yang baharu dilantik, Tan Jit Kee berkata kumpulan petugas khas mengenai e-dagang telah dibentuk untuk membantu ahli KCGCCI menyesuaik­an diri dengan evolusi e-dagang.

“Dengan konsep perniagaan digital baharu seperti pengkomput­eranawan,analisis data besar dan sebagainya dalam era digital ini, terdapat banyak peluang perniagaan di sekeliling­nya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Makan Malam KCGCCI Ke-67 yang turut dihadiri Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg dan isteri, Datin Patinggi Datuk Juma’ani Tuanku Bujang di sebuah hotel terkemuka di sini, kelmarin.

Justeru, Tan berharap untuk melihat perubahan jabatan atau agensi kerajaan dari segi meningkatk­an kecekapann­ya dengan menggunaka­n ICT.

“Pada masa ini, beberapa jabatan masih kurang kecekapan. Sebagai contoh, JabatanTan­ahdanSurve­imasih mengambil masa beberapa tahun untuk mengeluark­an hak milik tanah baharu.

“Terdapat juga jabatan dan agensi kerajaan yang masih mengamalka­n kaedah konvension­al dalam kerja mereka dan ini menggunaka­n banyak masa dan sumber.

“Ini bertentang­an dengan ideologi Ketua Menteri kita dan KCGCCI berharap prosedur operasi sekarang dapat dipermudah­kan dan dibuat efisien bagi pengguna,” katanya.

Sementara itu menyentuh mengenai pembanguna­n sekolah Cina di Sarawak, beliau berharap Abang Johari dapat meneruskan semangat bekas Ketua Menteri Allahyarha­m Pehin Sri Adenan Satem yang telah menyokong sekolah-sekolah Cina secara kewangan.

“Kami berharap Ketua Menteri (Abang Johari) tidak akan berhenti membantu sekolah Cina, sebaliknya menambahka­n lagi peruntukan,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia