Utusan Borneo (Sabah)

Pasukan kedua AS beroperasi dekat tapak serangan hendap

-

WASHINGTON: Pasukan kedua anggota tentera Amerika Syarikat (AS) sedang beroperasi dekat dengan kawasan serangan hendap berbahaya terhadap pasukan peronda AS-Niger, menurut Pentagon kelmarin, sambil menambah satu elemen baharu untuk operasi yang lebih teliti.

“Terdapat pasukan lain yang beroperasi di Niger. Terdapat satu yang mempunyai sesuatu berkaitan dengan operasi ini,” kata Pengarah Kakitangan Turus Leftenan Jeneral Kenneth McKenzie.

Beliau segera menolak untuk memberi lebih banyak maklumat tambahan, memberitah­u wartawan Pentagon: “Ia terlibat dalam tempoh masa dan kami hanya ingin untuk memastikan bahawa kami mempunyai peluang untuk membetulka­nnya dan memahami keseluruha­n perkara itu sebelum kami membawa ia ke depan.”

Pentagon sedang menyiasat pertempura­n 4 Oktober di Niger, Afrika Barat, yang meragut nyawa empat anggota tentera AS dan lima anggota tentera Nigeria.

Mereka telah melakukan satu rondaan bersama di kampung Tongo Tongo berhampira­n sempadan NigerMali ketika mereka diserang oleh kira-kira 50 pejuang tempatan dikaitkan dengan kumpulan Negara Islam (IS), kata Jeneral Joe Dunford, Pengerusi Ketua-ketua Turus, pada minggu ini.

Persoalan telah dibangkitk­an mengenai kenapa ia mengambil masa beberapa jam sebelum bantuan sokongan sampai ke kawasan itu, dan kenapa mayat seorang anggota tentera AS telah ditinggalk­an dan hanya ditemui pada hari berikutnya. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia