Utusan Borneo (Sabah)

Sindiket pelacuran guna aplikasi WeChat tumpas

-

KUALA TERENGGANU: Satu sindiket pelacuran ‘bergerak’ melibatkan warga asing berjaya ditumpaska­n polis Terengganu dalam satu serbuan Ops Noda di sebuah hotel di bandaraya ini, Selasa lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, ACP Fazlisyam Abdul Majid berkata dalam serbuan berkenaan, tiga lelaki tempatan berusia lingkungan 19 hingga 38 tahun dan seorang wanita warga Vietnam berumur 18 tahun ditahan dalam operasi pada pukul 12.30 tengah malam itu.

“Sindiket dipercayai telah beroperasi selama seminggu di sini dan menggunaka­n enam akaun aplikasi ‘WeChat’ berbeza bagi memancing pelanggan di sekitar bandar raya ini untuk khidmat seks yang ditawarkan mereka.

“Siasatan awal mendapati sindiket berkenaan sebelum ini turut menjadi buruan di dua lokasi berbeza iaitu di Kedah dan Kuala Lumpur dan hanya akan beroperasi di satu lokasi selama seminggu atau dua minggu sebelum bertukar ke lokasi yang lain.

“Wanita warga Vietnam yang ditahan dipercayai mangsapeme­rdagangano­rang dan kini diletakkan di bawah perlindung­an pihak polis bagi membantu siasatan,” katanya kepada pemberita di sini pada Jumaat.

Fazlisyam berkata, polis turut menemui sejumlah kondom, menyita sebuah van dan wang tunai RM380 yang dipercayai hasil khidmat seks yang diperoleh dari pelanggan dalam serbuan itu.

“Kesemua suspek kini ditahan reman dari 24 hingga 29 Okt ini dan kes disiasat di bawah Akta Antipemerd­agangan Orang dan Antipenyel­udupan Migran 2007,” katanya.

Dalam pada itu Fazlisyam berkata polis Terengganu mengeluark­an 50 lagi senarai nama ‘orang dikehendak­i’ berumur dalam lingkungan 16 hingga 49 tahun menerusi laman sosial Facebook bagi membantu siasatan kes melibatkan jenayah harta benda. -Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia