Utusan Borneo (Sabah)

Program Serlahan Budi 2017 pada 1 November

-

KOTA KINABALU: Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah dengan kerjasama Sekolah Menengah Sanzac di sini akan mengadakan program Serlahan Budi 2017.

Pegawai Komunikasi Korporat JKKN Sabah Mohd Zanidizam Mohd Dila berkata, program itu akan diadakan pada 1 November depan di Dewan Sri Gemilang SM Sanzac.

“Program ini adalah satu acara berbentuk ilmiah yang memberi fokus kepada penerangan, penerapan dan pendedahan kepada Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK), nilai-nilai murni, budi bahasa, patriotik dan semangat kenegaraan ke arah melahirkan warga yang berkualiti dengan budi bahasa serta amalan nilainilai murni yang konsisten.

“Selain itu ia menggunaka­n pendekatan dalam bidang seni secara santai untuk menyampaik­an mesej budi yang menggunaka­n ciriciri pembelajar­an abad ke21 sebagai asas agar lebih seimbang dan lebih efektif terhadap kumpulan sasar,” katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Sabtu.

Beliau berkata, budaya adalah aset negara di masa hadapan dalam pembinaan bangsamela­luipatriot­ismeyang berasaskan kepada penyatuan dan perpaduan rakyat kukuh bagi mencorakka­n hala tuju perubahan Malaysia.

Katanya, penceramah jemputan daripada Kuala Lumpur akan didatangka­n khas bagi menyampaik­an ceramah.

“Seramai 40 orang pelajar dijangka akan terlibat dalam program ini. Acara itu juga mampu membina dan menerapkan keperibadi­an serta perpaduan jatidiri dalam kalangan anak-anak di bangku sekolah,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia