Utusan Borneo (Sabah)

36 pejuang dibunuh di timur Libya

-

BENGHAZI: Mayat 36 orang yang ditembak mati telah ditemui berhampira­n Benghazi, di timur Libya, menurut pegawai keselamata­n kelmarin.

Mayat-mayat tersebut ditemui di Al-Abyar, 70 kilometer di timur Benghazi, disyaki pejuang termasuk 19 rakyat asing, menurut pegawai tersebut.

Misi Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu (PBB) di Libya mengecam jenayah kejam yang mengakibat­kan kematian sekurang-kurangnya 36 orang itu dan menuntut siasatan segera bagi membawa pelaku ke muka pengadilan.

Pemimpin kontrovers­i Khalifa Haftar, yang mana kumpulanny­a Tentera Nasional Libya (LNA), mengawal wilayah itu dan mengarahka­n siasatan bagi mencari pembunuh mereka, lapor agensi berita pro-Haftar LANA.

Di Tripoli, kerajaan perpaduan negara yang menentang pentadbira­n timur disokong Haftar menyatakan pembunuhan itu jenayah kejam dan tindakan teruk,” serta menyatakan ia turut melancarka­n siasatan.

Para pejuang LNA di Haftar, yang menentang pejuang sejak 2014, pernah dituduh terlibat melaksanak­an hukuman mati ke atas pejuang yang ditahan.

LANA menyatakan siasatan Haftar akan cuba untuk membongkar sama ada mereka yang terbunuh telah ditahan ketika itu.

Pada Ogos, Mahkamah Jenayah Antarabang­sa mengeluark­an arahan bagi penahanan seorang komander kanan dalam pasukan elit yang berjuang bersama LNA di Haftar.

Mahmoud Mustafa Busayf al-Werfalli dituduh atas jenayah perang melibatkan tujuh insiden pada 2016 dan 2017. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia