Utusan Borneo (Sabah)

Konvoi presiden mahkamah Mali diserang hendap

-

BAMAKO: Lima anggota tentera Mali dan seorang orang awam terbunuh di tengah Mali kelmarin dalam satu serangan hendap ke atas konvoi presiden Mahkamah Tinggi Kehakiman, menurut kementeria­n pertahanan.

Belum jelas pihak bertanggun­gjawab namun sasaran peringkat tinggi dan kematian anggota tentera merujuk kepada situasi keselamata­n yang merosot di Mali susulan pencapaian kumpulan pejuang yang berkembang di gurun luas di negara itu.

Konvoi Abdrahaman­e Niang melalui pekan Dia dan Diafarabe di wilayah Mopti, 500 kilometer di timur laut bandar utama Bamako, ketika ia diserang.

“Niang dan isterinya ditemui pihak tentera.

“Bagaimanap­un, kami melaporkan 6 kematian iaitu lima anggota pasukan tentera Mali dan pemandu Niang,” menurut kenyataan tersebut.

Kebangkita­n kumpulan pejuang, sebahagian­nya dikaitkan dengan Al-Qaeda dan Islamic State, terus untuk menggoyahk­an Mali, empat tahun selepas pasukan tentera Perancis menewaskan serangan Islamis pada 2012.

Kira-kira 4,000 anggota tentera Perancis kekal sebagai sebahagian Operasi Barkhane, di mana mereka bekerja bersama kira-kira 10,000 tentera pengaman PBB di Mali.

Empat anggota tentera Pasukan Khas AS terkorban awal bulan ini di negara jiran Niger oleh pejuang yang dipercayai berasal dari pasukan bergabung tempatan IS yang beroperasi di luar Mali.

G5 Sahel adalah pasukan petugas antikegana­san meliputi anggota tentera tempatan yang disertai tentera Niger, Burkina Faso, Chad dan Mauritania. — Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia