Utusan Borneo (Sabah)

500 pelajar SMK Pantai sertai perkongsia­n pembelajar­an

-

LABUAN: Jabatan Alam Sekitar Labuan ( JAS) dan Jabatan Pertanian Labuan mengadakan perkongsia­n pembelajar­an dengan seramai 500 pelajar Tingkatan 1 hingga 5 SMK Pantai IB World School pada Selasa.

Duapencera­mahdariked­uadua organisasi itu memberikan perkongsia­n mereka dengan tajuk Peranan Jabatan Alam Sekitar yang disampaika­n oleh Gwendolyne Christophe­r manakala Rody Sib Awon dari Jabatan Pertanian Labuan menyampaik­an ceramah bertajuk Penghasila­n Baja Kompos dari Sisa Dapur.

Di samping itu, bagi menarik perhatian pelajar, sesi kuiz juga diadakan dengan menawarkan hadiah menarik.

Turut bersama dalam perkongsia­n itu ialah Pengetua SMKP IB World School Sahar Misron, kaunselor sekolah Aman Raishak serta guruguru SMKP IB World School Labuan.

Selesai perkongsia­n pembelajar­an, pelajar dibawa ke kawasan Dusun Hutan SMKP IB World School untuk acara simbolik penanaman sembilan batang pokok kelapa pandan sumbangan pihak Repsol Sdn Bhd yang merupakan bapa angkat sekolah.

Simbolik penanaman pokok kelapa jenis kelapa pandan disempurna­kan oleh wakil Repsol Ramlee Patta, pihak JAS dan pihak Jabatan Pertanian serta pihak sekolah.

Menurut Sahar, sekolah merancang menanam sejumlah 1,000 pokok kelapa pandan dan 1,000 pokok kelapa mataq di sekitar kawasan sekolah serta di tepi padang untuk menyokong pembelajar­an Pendidikan Asas Vokasional Penyediaan Makanan selain menanam minda usahawan dalam kalangan warga sekolah, pelajar dan guru.

Beliau percaya penanaman kelapa pandan dan mataq mampu memberi pulangan komersil bagi meneruskan kelangsung­an pembelajar­an pendidikan berkaitan alam sekitar dan merangsang pembelajar­an berasaskan sumber asli pemakanan.

“Selain JAS, SMK Pantai memerlukan sokongan padu daripada badan swasta seperti Repsol serta Perbadanan Labuan sebagai rakan strategik bagi merealisas­ikan hasrat itu,” katanya.

 ??  ?? WAKIL pelajar menanam pokok kelapa di Dusun Hutan SMKP IB World School sambil diperhatik­an Sahar (tiga kiri).
WAKIL pelajar menanam pokok kelapa di Dusun Hutan SMKP IB World School sambil diperhatik­an Sahar (tiga kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia