Utusan Borneo (Sabah)

Syarikat kosmetik Jepun mohon maaf papan tanda halang pelanggan China

-

TOKYO: Sebuah syarikat pembuatan kosmetik utama Jepun telah memohon maaf selepas salah sebuah dari kedai jualannya mengeluark­an satu papan tanda menghalang pelanggan dari China.

Permohonan maaf daripada Pola muncul selepas pengongsia­n oleh para pengguna media sosial China bagi sekeping gambar bagi poster berhuruf merah berbunyi “Tidak dibenarkan masuk bagi rakyat China”.

Meskipun mesej ditulis tangan dalam bahasa Jepun, ia adalah sangat difahami oleh pembawa China.

Ia masih belum jelas di mana insiden itu berlaku, walaupun ia tidak kelihatan sebagai berada di sebuah hab pelanconga­n utama.

“Kami memohon maaf dengan seikhlas hati kami serta menyesal bagi sekeping poster yang tidak sepatutnya itu telah menyebabka­n perasaan kurang senang dan masalah kepada ramai orang,” menurut Pola dalam satu kenyataan yang dikeluarka­n kelmarin di keduadua negara Jepun dan China.

Syarikat menyatakan ia telah mengenal pasti cawangan yang bertanggun­gjawab bagi papan tanda tersebut dan telah membukanya. Ia tidak menjelaska­n di mana kedai tersebut.

“Syarikat kami mengambil kira isu ini dengan sangat serius,” jelasnya.

“Kami akan menangguhk­an operasi di kedai tersebut serta menghukum mereka yang bertanggun­gjawab sebaik sahaja kami mengesahka­n fakta mengenai perkara tersebut.

Jepun telah melihat satu peningkata­n besar bagi jumlah pelawat China sejak beberapa tahun ini. Ramai daripada mereka telah membelanja­kan jumlah wang yang besar membeli produk buatan Jepun seperti mekap.

Namun jumlah mereka yang bertambah telah menimbulka­n satu kesan sampingan, dengan beberapa rakyat Jepun mengadu orang ramai sebagai tidak sopan dan kasar.

Pola, satu bahagian utama bagi Pola Orbis Holdings yang beroperasi secara global, telah cuba untuk berkembang di Asia dan menyediaka­n modal bagi populariti produk jagaan kulitnya di kalangan pelanggan China. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia