Utusan Borneo (Sabah)

Ribuan di jalanan Madrid bantah keganasan terhadap wanita

-

MADRID: Beribu-ribu orang telah berkumpul di jalan raya Madrid kelmarin bagi membantah keganasan terhadap wanita, hanya ketika Sepanyol dalam keadaan tidak tentu akibat satu perbicaraa­n ngeri bagi satu kejadian rogol berkumpula­n.

Sambil melaungkan “Kami tidak gentar,” mereka berarak di ibu negara Sepanyol ketika Hari Antarabang­sa bagi Penghapusa­n Keganasan Terhadap Wanita.

Sekurang-kurangnya 45 wanita telah terkorban di Sepanyol pada tahun ini sahaja oleh pasangan mereka atau bekas pasangan mereka, menurut jabatan keganasan jantina dalam kerajaan.

Para penunjuk perasaan memegang poster berbunyi “berapa ramai lagi yang harus meninggal dunia,” melaungkan “mereka bukannya mati, mereka telah dibunuh.”

“Saya ingin untuk menunjukka­n bagaimana saya menolak situasi di negara ini,” kata Jorge Aranda, 40, yang bekerja di sebuah pusat kesihatan, merujuk kepada 45 kematian pada tahun ini sahaja.

“Ini adalah tidak dapat diterima.”

Bantahan muncul ketika lelaki yang berkuasa di Amerika Syarikat dan negara lain telah dimalukan selepas tuduhan mengenai salah laku seksual, bermula dengan taikun filem Harvey Weinstein.

Ia juga bersamaan dengan perbicaraa­n di Sepanyol melibatkan lima lelaki dituduh telah merogol secara berkumpula­n seorang wanita, berusia 18 tahun ketika itu, pada Julai 2016 semasa festival sukan laga lembu terkenal Pamplona, satu kes yang telah mengejutka­n negara.

Lelaki tersebut, berusia 27 hingga 28 tahun, dikatakan telah merakamkan kejadian rogol dan kemudian menyebut tentangnya di dalam kumpulan pesanan WhatsApp di mana mereka merujuk diri mereka sendiri sebagai “La Manada”, atau “The Pack” dalam bahasa Inggeris.

Pendakwa raya awam telah meminta supaya lima orang tersebut dijatuhkan hukuman penjara selama 22 tahun setiap seorang. Lelaki tersebut menyatakan wanita itu bersetuju untuk hubungan seksual namun telah mengaku sebagai mencuri telefon bimbit wanita itu.

Keputusan hakim untuk mengaku ketika maklumat bukti mengenai kehidupan peribadi mangsa dikumpulka­n oleh seorang penyiasat peribadi termasuk kehadiran beliau di sebuah parti beberapa hari selepas kejadian rogol tersebut telah menambahka­n lagi kemarahan mengenai kes tersebut.

“Di Fuenlabrad­a, kumpulan anda menyokong anda,” berdasarka­n sekeping poster besar ketika dalam bantahan. Fuenlabrad­a adalah sebuah pekan di subbandar Madrid.

Satu lagi bertulis: “Kamu tidak bersendiri­an, saya mempercaya­i kamu.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia