Utusan Borneo (Sabah)

Tanam cili di tanah rizab sungai untuk tambah pendapatan

-

KANGAR: Biarpun tidak mempunyai kawasan kebun sendiri untuk bertani, seorang pemuda tekad mengusahak­an tanaman cili walau hanya di tanah rizab sungai.

Mazlan Ahmad, 40, dari Kampung Sena, Arau dekat sini berkata, beliau memilih untuk mengusahak­an tanaman cili besar memandangk­an permintaan­nya yang tinggi di pasaran, di samping mempunyai harga yang agak mahal.

“Saya dapat ilham bila nampak tanah kosong di tepi sungai (rizab sungai Lembaga Kemajuan Pertanian Muda [MADA]) dan terfikir untuk mengusahak­annya kerana saya tidak kerja makan gaji tetap.

“Dengan bantuan Pemuda Umno, saya mohon kepada MADA untuk usahakan tanaman cili di sepanjang rizab sungai dan bersyukur kerana dengan bantuan Pemuda, MADA luluskan permohonan saya,” katanya kepada Bernama.

Mazlan berkata dengan panduan dan sokongan daripada pergerakan itu, beliau mampu menuai hasil pertama cili tanamannya baru-baru ini dan sangat berpuas hati dengan apa yang diperolehn­ya.

“Saya dapat lebih 30 kilogram cili besar dan berhasrat untuk teruskan tanaman ini bagi menambah pendapatan,” katanya sambil menambah harga borong sekilogram cili besar adalah antara RM6 hingga RM8 mengikut permintaan pasaran.

Mazlan berkata mengusahak­an tanaman cili juga tidak terlalu sukar dan hasilnya dapat dituai dalam tempoh singkat iaitu lebih kurang tiga bulan.

Dalam pada itu Mazlan memberitah­u beliau kini dalam peringkat akhir menyiapkan kertas kerja untuk mengusahak­an projek ternakan lembu fidlot.

“Saya melihat bidang ternakan juga mampu beri pendapatan lumayan jika kena cara dan mengikut sistem yang betul, jadi saya cabar diri untuk melakukan projek ini.

“Setelah berjaya mengusahak­an tanaman cili dengan bantuan Pemuda, saya berhasrat untuk mendapatka­n bantuan pergerakan itu untuk menyokong projek lembu fidlot ini pula,” katanya.

Mazlan berkata selain menceburka­n diri dalam bidang pertanian, beliau juga mengusahak­an perniagaan dodol yang disiapkan mengikut tempahan.

Beliau berkata bagi perusahaan dodolnya, beliau mendapat sokongan daripada Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) dalam bentuk bantuan mesin membuat dodol.

Sementara itu Ketua Pemuda Umno Perlis, Syed Atief Syed Abu Bakar berkata pihaknya merangka pelbagai program usahawan dan sedia membantu golongan muda untuk memulakan sesuatu perusahaan.

Beliau berkata syarat untuk menyertai setiap program usahawan itu sangat mudah iaitu terbuka kepada semua golongan belia dan hanya perlu mendaftar sebagai pengundi.

“Mereka yang berminat boleh hubungi penyelaras Pemuda Umno di peringkat bahagian dan kami akan cuba bantu mereka mengikut bidang yang mereka minati,” katanya.- Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia