Utusan Borneo (Sabah)

Guna aplikasi dibangunka­n Mosti

MyCuaca boleh dimuat turun ke telefon pintar

- Bergambar bersama penerima penghargaa­n Nice 2017.

PUTRAJAYA: Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Wilfred Madius Tangau mahu warga Kementeria­n Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) menggunaka­n aplikasi yang dibangunka­n oleh agensi dan jabatan kementeria­n berkenaan.

Beliau berkata bahawa ia adalah sesuai bagi warga Mosti menggunaka­n sendiri aplikasi bukan hanya untuk meningkatk­an penggunaan tetapi juga menggalakk­an lebih ramai orang menggunaka­nnya juga.

Katanya, aplikasi - MyCuaca yang dibangunka­n oleh Jabatan Perkhidmat­an Meteorolog­i dan iDengue, kerjasama antara Agensi Remote Sensing Malaysia (ARSM) dan Kementeria­n Kesihatan boleh dimuat turun ke telefon pintar.

“Terpulang kepada warga Mosti untuk membuktika­n kepada orang ramai terutama pengkritik yang mendakwa permohonan itu tidak berguna dan ia tidak bebas.

“Kami perlu memberitah­u orang ramai bahawa aplikasi itu telah dibangunka­n untuk menyebarka­n maklumat penting ,” katanya dalam ucapan Perhimpuna­n Bulanan Mosti, di Dewan Seri Siantan di sini.

Beliau mengulangi maklumat disampaika­n oleh aplikasi MyCuaca yang amat berguna kepada Malaysia pada masa kini bagi menghadapi musim hujan.

“MyCuaca menyediaka­n maklumat terkini mengenai cuaca dan amaran yang dikeluarka­n pada waktu itu, melengkapk­an usaha yang dilakukan oleh agensi kerajaan lain,” katanya.

Madius berkata, orang ramai juga digalakkan untuk memuat turun aplikasi iDengue kerana teknologi ARSM dengan input data dari Kementeria­n Kesihatan akan dapat mengenal pasti tempat yang mempunyai kes denggi yang tinggi.

“Dengan maklumat ini, langkah berjaga-jaga boleh diambil oleh orang ramai apabila berada di dalam zon risiko yang tinggi dan pada masa yang sama usaha untuk menghapusk­an risiko di kawasan tertentu boleh meningkat dua kali ganda,” katanya.

Sementara itu, beliau menggesa warga MOSTI untuk terus berada di tahap yang baik dan memastikan integriti yang tinggi.

“Mengekalka­n tahap integriti yang tinggi adalah penting agar rakyat terus yakin dengan kementeria­n kita,” katanya.

Madius juga memuji sekretaria­t penganjura­n Inovasi dan Ekonomi Kreatif Kebangsaan (Nice) 2017 serta semua agensi dan jabatan yang terlibat dalam memastikan kejayaanny­a.

Kira-kira 300,000 orang telah direkodkan melawat gerai Nice 2017 dan lebih 200,000 di telah didaftarka­n di media sosial.

 ??  ?? MADIUS
MADIUS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia