Utusan Borneo (Sabah)

Perkhidmat­an perubatan berkualiti Taiwan bantu pesakit di Malaysia

-

KUALA LUMPUR: Industri kesihatan Taiwan memperluas­kanjualanm­ereka di Malaysia sempena Pameran Malaysia Image 2017.

Sebanyak sembilan organisasi, termasuk pakar ortopedik Hospital Universiti Nasional Taiwan Dr Kuan-Wen Wu, Pengarah Divisi Neuro-Trauma dan Neurosurge­ri Chang Gung Hospital Dr Chieh-Tsai Wu, pakar bariatric Hospital E-DA Dr Ming-Shian Tsai, Dekan Klinik Perubatan Aphrodite Meng-Xi Lin, pakar pediatrik Hospital Kaohsiung SiaoGang Dr Zhi-Xing Hong, dekan Royal 101 Internatio­nal Hair Transplant Yi-Rong Lin, penyelaras antarabang­sa Hospital Lee Women’s Stacy Ni, Biotegy Corporatio­n LTD Prof Hsu-Wei Fang dan persatuan perubatan untuk memperkena­lkan industri kesihatan Taiwan ke Malaysia melalui sidang akhbar dan perkongsia­n kes yang berjaya.

Pengarah Divisi NeuroTraum­a dan Neurosurge­ri Chang Gung Hospital Dr Chieh-Tsai Wu berkongsi kes-kes beliau di sidang akhbar pertama pada hari pertama, 8 November. Dr Wu merupakan doctor yang merawati Solomon, seorang bayi yang menghidapi hydrocepha­lus kongenital yang jarang, ibu bapa Solomon hadir di sidang akhbar untuk mengucapka­n terima kasih kerana mereka bertemu dengan Dr. Kai-Xiang Huang dari Malaysia semasa mereka dalam situasi keputusasa­an.

Mereka kemudianny­a diperkenal­kan ke Hospital Chang Gung Taiwan LinKou. Bayi tersebut akhirnya telah sembuh dan berada dalam keadaan yang baik dan sihat selepas menerima rawatan dan sokongan daripada Dr. Wu.

Terdapat beberapa kes obesiti di Hospital E-DA. Mereka dapat kembali ke keadaan normal, membina keyakinan semula dan menjalani kehidupan baru selepas menerima pembedahan pintasan gastrik oleh Dr Ming-Shian Tsai.

Hospital Universiti Nasional Taiwan menyatakan bahawa kebanyakan orang adalah berasal dari Malaysia Timur. Contohnya, ada yang menghidapi kanser prostat datang ke Taiwan untuk menerima pembedahan invasif minimal dan ada yang mengalami masalah dalam penampilan dan gerakan lengan disebabkan oleh osteoma; dia kini sudah boleh bergerak dengan bebas selepas pembedahan pemotongan.

Terdapat juga ahli keluarga pihak pesakit yang datang ke Taiwan untuk rawatan tumor darah yang hadir hari ini untuk mengucapka­n terima kasih. Selain itu, Hospital Lee’s Women juga mempunyai ramai pesakit di Malaysia.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Taiwan, Walter M S Yeh menyatakan dalam Forum Industri Kesihatan pada 10 November bahawa Perubatan Taiwan mempunyai peralatan perubatan canggih yang bertaraf dunia, pasukan perubatan profesiona­l dan kualiti perubatan yang tinggi pada kos yang berpatutan. Terdapat lebih ramai orang dari seluruh dunia datang ke Taiwan untuk mendapatka­n perkhidmat­an perubatan.

Menurut statistik, terdapat hampir 300,000 warga asing datang ke Taiwan untuk perkhidmat­an perubatan pada 2016 dan lebih daripada 10,000 kali lawatan dari Malaysia, kami berharap ini dapat mempromosi­kan lebih banyak peluang kerjasama antara Taiwan dan Malaysia melalui forum ini.

Naib pengerusi Persatuan Pembanguna­n Industri Kesihatan dan Cross-Straits Medical Prof. Hsu-Wei Fang menyatakan bahawa selain mempromosi­kan perkhidmat­an perubatan Taiwan di Malaysia, kami juga boleh memperkena­lkan pengurusan perubatan, peralatan dan kemudahan, produk pembanguna­n dan teleperuba­tan kepada pengamal tempatan dan kami mengalu-alukan kerjasama jangka panjang.

Pengarah Persatuan Pembanguna­n Luar, Cui-Fen Wu berkata: Taiwan akan menjadi negara ke-4 di dunia yang melaksanak­an sistem penilaian hospital selepas America Syarikat, Kanada dan Australia.

Selain daripada penilaian sendiri, terdapat 15 hospital yang telah lulus dalam akreditasi antarabang­sa JCI. Ia bukan sahaja terdapat perkhidmat­an perubatan bertaraf dunia di Taiwan, tetapi juga perkhidmat­an penjagaan rambut beruban jangka panjang, produk penjagaan kecantikan serta peralatan dan kemudahan penjagaan kesihatan.

Kami mengalu-alukan semua organisasi industri kesihatan berkaitan untuk bekerjasam­a dengan kami. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi Pusat Dagangan Taiwan di Kuala Lumpur.

Taiwan Trade Centre, Kuala Lumpur Email: kl@ taitra.org.twTel: +60-32031 2388 Fax: +60-3-2034 1388.

 ??  ?? PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Taiwan, Walter M S Yeh (enam dari kiri), Naib pengerusi Persatuan Pembanguna­n Industri Kesihatan dan Cross-Straits Medical Prof Hsu-Wei Fang (lima dari kiri) dan Pengarah...
PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Taiwan, Walter M S Yeh (enam dari kiri), Naib pengerusi Persatuan Pembanguna­n Industri Kesihatan dan Cross-Straits Medical Prof Hsu-Wei Fang (lima dari kiri) dan Pengarah...
 ??  ?? PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Taiwan, Walter MS Yeh berharap boleh mendapati lebih banyak peluang kerjasama antara Taiwan dan Malaysia.
PRESIDEN dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembanguna­n Perdaganga­n Luar Taiwan, Walter MS Yeh berharap boleh mendapati lebih banyak peluang kerjasama antara Taiwan dan Malaysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia