Utusan Borneo (Sabah)

144 murid terima pelbagai anugerah sempena MPAC SK Bukit Quoin, Tawau

-

SERAMAI 144 murid Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Quoin menerima pelbagai anugerah dan hadiah sempena Majlis Penyampaia­n Anugerah Cemerlang (MPAC) anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan.

MPAC itu dirasmikan oleh Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (PPM) N.55 Balung, Said Hassan Said Idrus.

Majlis itu turut dihadiri Pemaju Masyarakat Balung Ansing Haji Satuo dan Guru Besar SK Bukit Quoin Sapili Nurusid.

Dalam ucapannya, Said Hassan memuji usaha dan komitmen PIBG sekolah kerana mengambil inisiatif menganjurk­an majlis berkenaan dengan jayanya.

“Di dalam Pelan Pembanguna­n Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 – 2025, pendidikan perlu melalui transforma­si seiring dengan kemajuan negara.

“Oleh itu, ibu bapa juga perlu bersama-sama menggemble­ng tenaga memajukan tahap pendidikan anak-anak dengan pihak sekolah,” katanya.

Sementara itu, Sapili berkata usaha melahirkan murid yang seimbang, dinamik dan berketramp­ilan menjadi matlamat sekolah, sejajar dengan Falsafah Pendidikan Negara (FPN).

Menurutnya, sekolah merupakan tonggak utama melahirkan masyarakat berilmu dan sentiasa berusaha menangani perubahan semasa secara bijaksana.

“Namun, sokongan padu masyarakat sekeliling khususnya ibu bapa amat diperlukan,” katanya sambil menghargai kerjasama dan sokongan padu yang diberikan oleh pihak PIBG selama ini.

Naib Yang Dipertua PIBG SK Bukit Quoin Mhd Sukri Laesima berkata, majlis itu merupakan pengiktira­fan

SAID HASSAN SAID IDRUS

Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (PPM) N.55 Balung kepada murid dengan kegunaan pihak sekolah. matlamat memotivasi­kan Sapili mewakili warga mereka untuk terus mencapai sekolah merakamkan kecemerlan­gan akademik dan penghargaa­n dan terima kokurikulu­m. kasih kepada pihak

“Majlis seperti ini juga Pejabat Adun Balung dapat memupuk sikap atas sumbangan tiga unit kerjasama antara ibu projektor LCD yang bapa dan pihak sekolah pastinya amat bermanfaat serta menggalakk­an dan diperlukan pihak penglibata­n komuniti dan sekolah dalam usaha pemimpin setempat untuk membantu meningkatk­an meningkatk­an kecemerlan­gan lagi pencapaian atau prestasi murid dan sekolah,” katanya. sekolah pada akan datang,

Dalam pada itu, Said khasnya dalam bidang Hassan turut mewakili akademik.

Ahli Dewan Undangan Pada majlis itu, Siti Negeri Balung Datuk Seri Batrisyia Humairah Panglima Haji Syed Abbas Abu Bakar menerima Syed Ali menyerahka­n tiga Anugerah Murid Cemerlang unit projektor LCD untuk Tahun Enam, manakala Syahryansy­ah Nurdin dan Nur Diyana Azyyati Yusuf dinobatkan sebagai Tokoh kokurikulu­m.

Penerima anugerah Tokoh Nilam (Nadi Ilmu Amalan Membaca) ialah Ahmad Amirull Rizwan Mohamat.

Muhamad Taufiq Mat Gilang dan Nur Syafika Nabila Azizul pula dianugerah­kan Tokoh Pembaca atas perekodan Nilam melebihi 180 buku.

Majlis itu turut diserikan dengan persembaha­n nyanyian dan drama muzikal oleh murid-murid sekolah. – Artikel sumbangan Haslinda Jamaludin (GPM SK Bukit Quoin, Tawau)

 ??  ?? SYAHRYANSY­AH Nurdin menerima Anugerah Cemerlang Kokurikulu­m 2017.
SYAHRYANSY­AH Nurdin menerima Anugerah Cemerlang Kokurikulu­m 2017.
 ??  ?? SEBAHAGIAN penerima anugerah cemerlang 2017 SK Bukit Quoin.
SEBAHAGIAN penerima anugerah cemerlang 2017 SK Bukit Quoin.
 ??  ?? SITI BATRISYIA Humairah menerima anuerah disampaika­n Said Hassan sambil diiringi Sapili Nurusid (guru besar).
SITI BATRISYIA Humairah menerima anuerah disampaika­n Said Hassan sambil diiringi Sapili Nurusid (guru besar).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia