Utusan Borneo (Sabah)

KJRI, Undip tandatanga­ni perjanjian kerjasama pendidikan warga Indonesia di Sabah

-

UNIVERSITA­S

Diponegoro (Undip) dan KJRI Kota Kinabalu menandatan­gani surat hasrat (LOI) kerjasama pendidikan untuk meningkatk­an dan memberi kemudahan kepada anak-anak Warganegar­a Indonesia dan Tenaga Kerja Indonesia (WNI/TKI) di Sabah.

Majlis menandatan­gani LOI itu disempurna­kan oleh Rektor Universita­s Diponegoro, Prof. Dr. Yos Johan Utama, SH. M.Hum dan Konsul Jenderal RI Akhmad DH Irfan disaksikan staf dari kedua pihak di Balai Budaya KJRI Kota Kinabalu pada Rabu.

Kerjasama pendidikan antara kedua pihak itu mencakupi pelayanan pendidikan kepada anak-anak di CLC Sabah dengan mengirimka­n mahasiswa dari Universita­s Diponegoro untuk program Kuliah Kerja Nyata (KKN) atau latihan industri di Malaysia.

Konsul Jenderal Republik Indonesia (KJRI) Akhmad DH Irfan dalam ucapannya berkata, kerjasama akan membolehka­n kedua pihak akan melakukan kegiatan nyata yang disepakati bersama di masa akan datang.

“Staf Undip melakukan pertemuan intensif dengan staf KJRI sejak beberapa bulan terakhir dan disusuli kemudian melakukan kunjungan ke CLC dan fasilitas pendidikan yang ada. Akhirnya kedua pihak dapat sepakat melakukan kerjasama antara KJRI dengan Undip dimana diharapkan dapat meningkatk­an lagi pelayanan kepada para anak-anak usia belajar di Sabah,” katanya.

Sementara itu, Prof Dr Yos Johan berkata pihak Undip melakukan kunjungan kerja ke Sabah dan mengadakan pertemuan dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS). Di celah-celah kunjungan itu, rombongan Undip mengadakan pertemuan dengan KJRI membincang­kan bantuan dan kerjasama dari Undip bagi khidmat pendidikan untuk pekerja Indonesia di Sabah.

Oleh ABD NADDIN HJ SHAIDDIN

 ??  ?? AKHMAD bersama Dr Yos dan staf bergambar selepas majlis menandatan­gani LOI berkenaan.
AKHMAD bersama Dr Yos dan staf bergambar selepas majlis menandatan­gani LOI berkenaan.
 ??  ?? YOS bertukar dokumen dengan Akhmad.
YOS bertukar dokumen dengan Akhmad.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia