Utusan Borneo (Sabah)

SEMBANG SABTU

-

UTUSAN BORNEO (UB): Sepanjang tiga tahun tiga bulan berkhidmat di Sabah, tentu ada perkara yang mengesanka­n buat Pak Konjen. Boleh tahu apa yang paling mengesanka­n buat Pak Konjen?

AKHMAD DH IRFAN (KONJEN): Bagi saya paling mengesanka­n sepanjang perkhidmat­an di Sabah selama tiga tahun tiga bulan ialah bertambahn­ya pelayanan pendidikan untuk anakanak tenaga kerja Indonesia khususnya yang berada di ladang-ladang kelapa sawit di seluruh negeri. Kalau dulu hanya terdapat 190 Pusat pembelajar­an Komuniti (CLC), kini jumlah CLC sudah bertambah kepada 227 CLC dengan jumlah pelajar kepada lebih 25,000 pelajar.Data terakhir beberapa bulan lalu menunjukka­n jumlah pelajar ialah 24,850 orang dan kini sudah banyak pertambaha­n. Saya berterima kasih kepada Kerajaan Sabah yang tidak jemu dan sentiasa memberikan kerjasama untuk membolehka­n pelayanan pendidikan dapat diakses oleh anak-anak warga Indonesia. Salah satu tugas utama kita adalah memberikan pelayanan pendidikan kepada anak-anak warga Indonesia.Harap harap di masa akan datang, kami bisa memberikan pelayanan yang lebih baik kepada anak-anak warga Indonesia termasuk juga kepada anakanak di luar ladang. Kami berharap lebih banyak warga Indonesia menikmati layanan pendidikan. Kita harapkan CLC akan bertambah dari segi jumlah mahupun dari segi kualiti. Kini masih ada yang mendapat pelayanan atau akses pendidikan.

UB: Selepas sekolah di CLC, dimana mereka melanjutka­n pendidikan?

KONJEN: Pelajar-pelajar itu melanjutka­n pelajaran di Sekolah Indonesia Kota Kinabalu (SIKK). Selepas itu, mereka berpeluang melanjutka­n lagi ke peringkat yang lebih tinggi. Dalam waktu dekat, kita berharap bisa memenuhi peluang pekerjaan di hotel-hotel yang belum diisi seperti bell boy dan sebagainya. Banyak di antara lulusan SIKK, melanjutka­n pendidikan di Indonesia. Malah, kini sudah ada anakanak pekerja ladang yang diterima di sekolah pilot di Serpong. Lulus jadi pilot, sudah tentu mempunyai peluang untuk merubah nasib. Sebelum ini , dia sendiri tidak pernah terfikir untuk jadi pilot.

UB: Mungkin Pak Konjen boleh beritahu mengenai jalur pengangkut­an Serudong-Semanggari­s yang khabarnya akan dibuka?

KONJEN: Jalur mobilitas Serudong-Semanggari­s bakal dibuka mungkin tahun depan. Di Wilayah Indonesia sudah ada kemudahan CIQ, banyak kemudahan sudah ada. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pertemuann­ya dengan Presiden Joko Widodo di Kuching sudah bersetuju untuk membuka jalan. InshaaAlla­h, ia akan memberi manfaat kepada kedua wilayah. Sebelum ini jalur pengangkut­an hanya melalui laut. Sudah pasti pembukaan Serudong -Semanggari­s itu kelak akan merancakka­n lagi ekonomi di Sabah dan Kalimantan.

UB: Dalam banyak-banyak tempat yang bapak kunjungi di Sabah, apa tempat yang paling menarik bagi pendapat Pak Konjen?

KONJEN: Saya fikir Kudat. Pantainya luas. Airnya biru. Kita bisa mandi manda di sana. Kalau di Likas atau Tanjung Aru, airnya berpasir. Kudat, daerah di utara Sabah sangat berpotensi untuk membangun dari segi ekonomi. Apatahlagi, tidak lama lagi akan ada perkhidmat­an transporta­si atau pengangkut­an antara Kudat dan Palawan di Filipina. Ini akan membawa rahmat kepada daerah-daerah lain di Sabah.

UB: Boleh komen sedikit mengenai penerbanga­n terus Kota Kinabalu-Jakarta yang baru saja beroperasi?

KONJEN: Saya mengucapka­n terima kasih kepada pemerintah Sabah (Kerajaan Negeri) kerana memberi sokongan penuh untuk penerbanga­n terus laluan KKJakarta. Ini membuka kemungkina­n kerjasama pariwisata (pelanconga­n) yang besar yang akan memberi manfaat kepada kedua pihak. Investasi (pelaburan) akan bertambah. Ruang tenaga kerja akan makin meningkat. Walaupun ada juga hal negatif kerana jika pemeriksaa­n longgar berakibat orang yang tidak dikehendak­i menyusup masuk. Budaya akan luntur atas nama peningkata­n pelancong. Tapi secara keseluruha­nnya, peningkata­n pelancong dan kegiatan pariwisata akan memberikan dampak positif terhadap potensi ekonomi di Sabah.

UB: Pendapat pak Konjen terhadap pekerja Indonesia yang bekerja tanpa izin di Sabah?

KONJEN: Dalam pertemuan saya dengan Tan Sri Datuk Seri Panglima Pairin Kitingan, saya sangat setuju dengan pandangann­ya agar TKI illegal sebaiknya dihentikan. Kita sudah mengadakan pelbagai program untuk mengatasi masalah ini, tetapi peminatnya cuma sedikit. Kita berharap masalah ini akan dapat diatasi secara tuntas.

UB: Bagaimana?

KONJEN: Kami bersedia mengeluark­an pasport kepada pekerja Indonesia yang sudah tamat tempoh pas kerja asalkan ada majikan yang menjamin untuk memperkerj­akan mereka. Bagi warga Indonesia yang tidak mempunyai dokumen, mereka harus pulang dulu ke Nunukan dan menguruska­n dokumen mereka. Di sana ada Layanan Terpadu Satu Pintu (LTSP) yang boleh membantu mereka yang ingin keluar negara.

UB: Boleh jelaskan sedikit mengenai Pasport Simkim?

KONJEN: Pasport Sistem Informasi Manajemen Keimigrasi­an (SIMKIM) dibuat untuk meningkatk­an pelayanan dan kepuasan publik melalui pelayanan keimigrasi­an yang lebih transparan, akauntabel dan responsif. Selain itu, ia memberikan jaminan pelayanan yang lebih baik. Sistem ini dikembangk­an oleh Direktorat Jenderal Imigrasi, Kementeria­n Hukum dan HAM RI seiring dengan kemajuan dalam teknologi informasi. Memang pengeluara­n pasport ini memakan waktu dan biaya tetapi ia lebih selamat. Tidak akan berlaku lagi isu double identiti, kerana setiap orang hanya punya satu nombor pasport yang dibuat berdasarka­n cap jari dan retina mata. Setiap pengeluara­n pasport akan di `check’ atau diperiksa dulu di Jakarta.

UB: Sejak beberapa tahun lepas, sering diadakan upacara istbat nikah. Bagaimana respon warga Indonesia di Sabah terhadap program ini?

KONJEN: Respon warga Indonesia terhadap program Istbat Nikah amatlah baik. Sejak program ini diadakan pada 2011, hingga kini terdapat kira-kira 2,500 pasangan yang mengikuti program ini.

UB: Boleh jelaskan sedikit mengenai program ini?

KONJEN: Banyak pernikahan yang dilaksanak­an oleh warga Indonesia yang bekerja di Sabah didapati tidak mengikuti syarat dan peraturan undangunda­ng sehingga mencipta permasalah­an baru. Antaranya, pernikahan yang dibuat tidak mengikuti peraturan setempat dan tidak mendaftark­annya kepada kerajaan Indonesia melalui konsulat. Selain itu juga banyak terdapat pernikahan antara sesama warga Indonesia yang dilaksanak­an secara siri dan tidak terdaftar mengikut undang-undang negara Indonesia sehingga anak yang lahir dari pernikahan berkenaan tidak memperoleh perlindung­an atas hak-haknya termasuk antaranya hak pendidikan, hak waris, dan lain sebagainya. Oleh itu, dalam usaha menghadirk­an negara untuk memberikan perlindung­an dan kepastian hukum bagi hak-hak suami-isteri dan anak-anak yang dilahirkan dari pernikahan­nya, maka KJRI Kota Kinabalu bersama Pengadilan Agama Jakarta Pusat, melaksanak­an program Sidang Itsbat Nikah yang diadakan setiap tahun. Malah ada pasangan yang sudah 40 tahun nikah mengikut program istbat nikah itu agar pernikahan didaftarka­n secara sah. Yang menarik, anaknya juga mengikuti program yang sama.

UB: Bagaimana hubungan antara KJRI KK dengan pemerintah setempat?

KONJEN: Hubungan kami sangat baik.Kami saling berkunjung antara satu sama lain. Kami selalu berkunjung ke Istana untuk meraikan sambutan Hari Jadi TYT, malah dalam acara Rumah Terbuka Hari Raya Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri, Tun Datuk Seri Panglima Haji Juhar Mahiruddin, Ketua Menteri, Tan Sri Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman dan menterimen­teri dan pemimpin pemimpin lain turut hadir di Wisma Indonesia. Apa yang dapat saya katakan hubungan kami sangat akrab.

UB: Mungkin Pak Konjen boleh komen sedikit mengenai Sabah sepanjang bertugas di sini?

KONJEN: Yang jelas udaranya lebih bersih, masyarakat­nya ramah, lebih mudah menerima orang lain. UB: Mengenai makanan atau kulinari? KONJEN:Hampir semua sudah dinikmati, hampir semua jenis kuih sudah dirasa, hampir semua jenis makanan, dari kopi Tenom hingga pulut durian. Sangat luar biasa. UB: Kalau lagu yang jadi kegemaran? KONJEN: Saya sudah hafal semua lagu hari raya. Lagu Sayang Kinabalu, lagu-lagu penyanyi legendaris seperti Dato Siti Nurhaliza, Sheila Majid dan sebagainya. Saya juga minat jazz. Setiap tahun saya selalu menyempatk­an diri untuk menonton Sunset Music Festival yang diadakan di Tanjung Sampang Mengayau. UB: Mungkin ada kenangan manis sepanjang berada di Sabah? KONJEN:Paling saya ingat ialah ketika mendapat pingat tertinggi gerakan pengakap atau pramuka oleh Ketua Menteri Sabah sebagai pembina gerakan pramuka. Saya diberi pingat tertinggi pengakap dan itu jadi kebanggan saya. Tidak banyak pengakap Malaysia yang diberi penghargaa­n setinggi itu. Jadi kebanggaan betul bagi saya. Di Indonesia ia jadi berita nasional kerana tidak banyak pramuka yang dapat penghargaa­n serupa. UB: Khabarnya Pak Konjen hobi memancing. Di mana lokasi memancing yang selalu dikunjungi? KONJEN: Di Tanjung Aru. Di parit dekat rumah saya, banyak ikan tilapia. Saya boleh mancing penuh satu ember (besen) .Isinya kira-kira 72 ekor. Saya makan sedikit saja.Selebihnya saya simpan di akuarium. Biasanya saya memancing selepas kerja atau hujung minggu. UB: Selalu memancing di laut?

KONJEN: Sering juga tapi paling jauh hanya sejauh Pulau Gaya kerana dinasihatk­an pihak keselamata­n supaya tidak memancing terlalu jauh padahal saya ingin memancing ke Pulau Mengalun tapi tidak kesampaian. Biasanya kami memancing lima hingga enam orang saja. Paling ramai pun lapan orang. UB: Apa jenis ikan yang disukai? KONJEN: Ikan pisang pisang, walaupun ikan kecil itu paling sedap kalau digoreng dimakan di atas kapal. Rasanya paling sedap di dunia, sambil makan dengan nasi panas yang dimasak di atas kapal. UB: Masih suka bertukang? Menjahit? KONJEN: Kalau saya pulang nampak jendela yang reput, saya ganti. Saya juga masih suka jahit baju sendiri, gunting rambut anak, masih suka masak sayur lodeh. Orang mungkin tidak percaya sebelum mereka merasa atau melihatnya sendiri.Orang jarang melihat tentu rasa penasaran. UB: Apa pesan Pak Konjen kepada masyarakat Indonesia di Sabah? KONJEN: Saya berpesan kepada masyarakat Indonesia yang pernah berjumpa dengan saya mahupun yang belum berjumpa agar jangan melanggar peraturan walau sekecil apa pun. Saya ingin semua yang berada di Sabah cari nafkah agar tetap jaga kesihatan. Mereka hendaklah hormati adat dan kebiasaan lokal atau setempat, di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung. UB: Rasanya apa yang belum dicapai sepanjang berada di Sabah? KONJEN: Saya belum punya keberuntun­gan kerana tidak sempat mempelajar­i bahasa Kadazan.Satu ketika saya pernah diberi hadiah Kamus Bahasa Kadazan Dusun. Ketika pertama kali saya mendengar mereka bicara, saya dengar seperti puisi, dengan irama dan sebutannya yang puitis bagi saya. UB: Mungkin ada hasrat atau cita-cita Pak Konjen yang mahu direalisas­ikan? KONJEN: Kami ingin ciptakan batik gabungan motif Sabah Indonesia. Jika siap kelak, ia tentu suatu yang menarik kerana batik itu adalah gabungan batik Sabah dan Indonesia. UB: Terima kasih pak kerana sudi diwawancar­a untuk Sembang Sabtu Utusan Borneo. Maaf jika ada kesalahan dan kesilapan. KONJEN: Terima kasih kembali.

 ??  ?? BAPAK Akhmad DH Irfan (kiri) bersama Ketua Menteri Tan Sri Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman dalam satu pertemuan.
BAPAK Akhmad DH Irfan (kiri) bersama Ketua Menteri Tan Sri Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman dalam satu pertemuan.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia