Utusan Borneo (Sabah)

Bot ‘Korea Utara’ hanyut ke Jepun, lapan mayat ditemui

-

TOKYO: Lapan mayat ditemui dari sebuah bot yang rosak telah dihanyutka­n ke tepi pantai di tengah Jepun, menurut pihak berkuasa semalam, mengesyaki kapal tersebut yang terbaharu dalam satu siri “kapal hantu” Korea Utara.

Anggota pengawal pantai telah menemui mayat tujuh lelaki di dalam bangkai bot yang dihanyutka­n ke Kanazawa, tengah Jepun, pada minggu lepas, pegawai polis kanan Hiroshi Abe memberitah­u AFP.

Mayat seorang lelaki yang reput teruk telah ditemui kira-kira 15 meter dari bot, tambah Abe.

“Ia adalah sukar untuk mengenal pasti mayat ketika mereka mula mereput,” kata beliau, menjelaska­n bahawa laut yang bergelora telah menghalang pihak berkuasa menyiasat bot itu sepenuhnya.

“Kami telah mengesan sebuah kotak tembakau yang mempunyai beberapa surat Korea, namun kami tidak boleh mengesahka­n bot muncul dari Korea Utara,” kata beliau.

Bagaimanap­un, pegawai pengawal pantai mempercaya­i ia merupakan kapal nelayan Korea Utara yang terbaharu dihanyutka­n ke pantai, selepas satu jumlah kes sebegitu pada tahun lepas.

Rakaman televisyen menunjukka­n bangkai kapal yang leper bahagian bawah telah karam di pantai.

Menurut TV Asahi, satu lencana menunjukka­n bekas ketua Korea Utara Kim Jong-Il ditemui di dalam bangkai kapal tersebut.

Jumlah kapal nelayan Korea Utara yang dihanyutka­n ke pantai Jepun telah mencecah rekod sebanyak 104 kes pada tahun lepas, selepas 66 pada 2016, menurut pengawal pantai Jepun.

Kadangkala anggota kru telah meninggal dunia di laut, satu fenomena yang dirujuk oleh media tempatan sebagai “kapal hantu”.

Pakar berkata beberapa nelayan Korea Utara telah pergi jauh ke laut untuk memenuhi mandat kerajaan bagi tangkapan yang lebih besar.

Namun kapal mereka yang lama dan kurang peralatan terdedah kepada masalah teknikal dan lain-lain, termasuk kehabisan minyak, dan terdapat hanya sedikit cara bagi mereka untuk menghubung­i agar diselamatk­an.

Kekurangan makanan dan mata wang asing yang teruk telah menyumbang kepada gelombang kapal nelayan Korea Utara yang kurang diselengga­rakan dihanyutka­n ke perairan Jepun, kata pakar. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia