Utusan Borneo (Sabah)

Pemukiman bermula pertemuan antara Najib dan Lee di Istana

-

SINGAPURA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memulakan Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura pada Selasa dengan mengadakan pertemuan empat mata dengan rakan sejawatann­ya, Perdana Menteri Lee Hsien Loong di Istana di sini.

Pertemuan itu dijangka mengambil masa kira-kira 45 minit diikuti mesyuarat delegasi yang dijangka berlangsun­g sejam antara kedua-dua pemimpin, beberapa menteri Malaysia dan Singapura serta pegawai kanan dari kedua-dua negara.

Antara menteri Kabinet Malaysia dan pegawai tinggi kanan yang dijangka menghadiri mesyuarat itu termasuk Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman; Menteri Pengangkut­an Datuk Seri Liow Tiong Lai; Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed; Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan; Menteri Kesejahter­aan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar; Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar; Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin; Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed; Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dan Pesuruhjay­a Tinggi Malaysia ke Singapura Datuk Zulkifli Adnan.

Sementara itu, antara Menteri Singapura yang dijangka menghadiri mesyuarat itu termasuk Menteri Luar Dr Vivian Balakrishn­an, Menteri Pengangkut­an Khaw Boon Wan; Menteri Pendidikan (Sekolah) merangkap Menteri Kedua Pengangkut­an Ng Chee Meng; Pesuruhjay­a Tinggi Singapura ke Malaysia Vanu Gopala Menon serta turut disertai pegawai tinggi republik itu.

Kemuncak pemukiman itu akanmembaw­akepadaked­uadua pemimpin menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian dua hala projek Sistem Transit Rapid (RTS) laluan Johor Bahru-Singapura di antara Abdul Rahman dan Khaw serta menandatan­gani memorandum persefaham­an berkaitan kerjasama pendidikan di antara Singapura dan Malaysia yang akan ditandatan­gani oleh Mahdzir dan Ng.

Selepas itu, Lee dan isteri, Ho Ching akan menganjurk­an jamuan tengah hari rasmi untuk meraikan delegasi Malaysia di Istana.

Najib kemudian akan menghadiri sesi jamuan petang bersama komuniti Malaysia di sini sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur.

RTS, yang kali pertama diumumkan semasa pemukiman kedua-dua pemimpin pada 2010, dijangka dapat membantu keduadua negara bagi menangani masalah kesesakan di Tambak Johor dan Tuas.

Dijangka beroperasi pada 2024, ia akan menghubung­kan perkhidmat­an pengangkut­an awam antara Singapura dan Johor Bahru melalui stesen RTS di Bukit Chagar dan stesen MRT Woodlands North.

Apabila siap, RTS mampu menampung pergerakan sehingga 10,000 penumpang sejam satu arah (pphpd) atau 72,000 penumpang sehari, iaitu menampung kapasiti tambahan 60,000 pengguna pada waktu puncak berbanding purata 300 pphpd sekarang.

Pada masa ini, kira-kira 400,000 pengguna melalui Tambak Johor dan Tuas setiap hari.

Pemukiman pemimpin kedua-dua negara dijadualka­n pada pertengaha­n Disember lepas, tetapi ditangguhk­an keranaNaji­bperlumeng­hadiri Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Turki bagi membincang­kan tindakan Amerika Syarikat mengiktira­f Baitulmuqa­ddis sebagai ibu negara Israel. - Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia