Utusan Borneo (Sabah)

Piala AFC B-23: M’sia mara ke suku akhir

Tundukkan Arab Saudi 1-0 Piala AFC B-23

-

KUALA LUMPUR: Skuad negara membuktika­n berada pada kelas tersendiri apabila mengesahka­n tempat ke suku akhirKejua­raanKonfed­erasi Bola Sepak Asia (AFC) B-23 2018 selepas menewaskan Arab Saudi 1-0 pada aksi terakhir Kumpulan C, pada malam Selasa.

Pemain tengah Felda United, Danial Amier Norhisham muncul wira apabila menjaringk­an gol tunggal perlawanan untuk menghadiah­kan kemenangan bersejarah, sekali gus memastikan Malaysia mara ke pusingan kalah mati dengan penuh bergaya selaku naib juara Kumpulan C di belakang Iraq.

Pada aksi di Stadium Kunshan, China itu, hanya satu perubahan dilakukan pengendali skuad negara, Datuk Ong Kim Swee pada kesebelasa­n utama apabila menurunkan R. Kogileswar­an menggantik­an Jafri Firdaus Chew yang direhatkan selepas aksi kedua berdepan Jordan, Sabtu lepas.

Sebaikperl­awananberm­ula, kedua-dua pasukan yang memburu tiga mata berharga dilihat bergelut dalam mencari rentak permainan berikutan permukaan padang yang tidak begitu baik, namun skuad negara berjaya menyerap tekanan untuk mengimbang­i perlawanan pada 20 minit pertama.

Gol kemenangan negara hadir pada minit ke-28 selepas hantaran Matthew Davies dari sebelah kanan gagal dikeluarka­n dengan kemas pertahanan lawan untuk membolehka­n Danial Amier yangtidakd­ikawaldala­mkotak penalti melepaskan rembatan kencang menewaskan penjaga gol Arab Saudi, Amin Al Bukhari.

Tersentak dengan jaringan itu, Arab Saudi bangkit memperkema­skan permainan bagi memburu gol penyamaan namun kekebalan benteng pertahanan negara dikemudi ketua pasukan, Adam Nor Azlin berjaya mematahkan setiap percubaan pasukan lawan untuk kedudukan kekal 1-0 sehingga tamat separuh masa pertama.

Bersambung babak kedua, Arab Saudi yang mencatat dua keputusan seri dalam aksi kumpulan sebelum ini, menggandak­an asakan dan hampir menyamakan kedudukan pada minit ke-49 menerusi Fahad Al Rashidi namun rembatan dari luar kotak penalti sedikit tersasar.

Skuad bimbingan Daniel Teglia itu terus melancarka­n serangan bertali arus ke arah kubu pertahanan negara, namun Kim Swee yang dapat menghidu ancaman tersebut bertindak mengubah strategi permainan kepada corak bertahan.

Malaysia yang memiliki kelebihan satu gol terus berusaha keras mempertaha­nkan gawang sehingga wisel penamat untuk mengesahka­n kemenangan bersejarah negara pada kempen sulung mereka pada kejohanan berkenaan.

Bercakap kepada pemberita selepas perlawanan, Kim Swee menyifatka­n ia satu detik bersejarah buat arena bola sepak tanah air selain memuji barisan anak buahnya yangmempam­erkanseman­gat juang tinggi pada perlawanan tersebut.

“Saya sangat berpuas hati dengan keputusan perlawanan ini dan mara ke suku akhir satu sejarah buat Malaysia selepas apa yang berlaku dalam arena bola sepak tanah air sebelum ini. Mara sehingga ke tahap ini (suku akhir) satu pencapaian yang hebat.

“Barisan pemain negara membuktika­n mereka mampu bersaing dengan pasukan yang lebih hebat, bukan sahaja berdepan Jordan, tetapi juga Arab Saudi.

“Secara keseluruha­n, pemain kita mempamerka­n semangat juang dan keazaman tinggi untuk mara ke suku akhir. Saya tidak mahu membicarak­an tentang bagaimana kita beraksi dalam situasi seperti ini kerana keputusan lebih penting. Pencapaian hebat kepada bola sepak negara,” katanya.

Pada aksi suku akhir dijadual berlangsun­g Jumaat ini, menanti Malaysia adalah juara Kumpulan D yang terdiri daripada Korea Selatan, Vietnam, Australia dan Syria, di mana persaingan masih terbuka buat keempatemp­at pasukan tersebut. -Bernama

“Secara keseluruha­n, pemain kita mempamerka­n semangat juang dan keazaman tinggi untuk mara ke suku akhir. Saya tidak mahu membicarak­an tentang bagaimana kita beraksi dalam situasi seperti ini kerana keputusan lebih penting. Pencapaian hebat negara.” kepada bola sepak DATUK ONG KIM SWEE Jurulatih Skuad B-23

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia