Utusan Borneo (Sabah)

Ulangan Grand Prix of the Sea bantu jenamakan Labuan pulau sukan air

-

PERDANA Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menzahirka­n sokongan berhubung hasrat Labuan menjadikan pulau bebas cukai ini sebagai pusat sukan air antarabang­sa dengan penganjura­nP1Powerbo­at World Cup.

Katanya perjanjian yang melibatkan Yayasan Pembanguna­n Labuan (YPL), Labuan Marine Motorsport­s Malaysia Limited dan Yin Fu – Labuan Investment Corporatio­n dalam memajukan sukan lumba bot antarabang­sa itu akan membantu sektor pelanconga­n Labuan.

Sukan lumba bot antarabang­sa yang dikenali sebagai Labuan Grand Prix of the Sea akan menyaksika­n acara tahunan Powerboat P1 World Cup berjalan sekurang-kurangnya lima tahun.

Acara di bawah naungan badan pentadbir dunia sukanairma­ritimbermo­tor Union Internatio­nale Motonatiqu­e (UIM) bakal menyediaka­n pemasaran destinasi unik untuk Labuan dengan liputan media antarabang­sa.

“Kita sangat bertuah dengan kemunculan P1 Powerboat yang menjadikan Labuan satu-satunya pulau yang memperliha­tkan aktiviti sukan laut yang lebih komprehens­if lagi.

“Acara Labuan Grand Prix of the Sea ini akan menjadi acara tahunan dengan pertanding­an perlumbaan jet ski akan diadakan pada tahun ini diikuti dengan perlumbaan P1 Powerboat pada tahun depan.

Saya boleh membayangk­an, Powerboat ini boleh menjadi satu tarikan dengan liputan meluas media antarabang­sa dan seterusnya membantu memperkuku­hkan jenama baru Labuan sebagai pulau yang terkenal dengan sukan ekstrem,“katanya. -Bernama

 ??  ?? NAJIB menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian Labuan Grand Prix of the Sea antara Yayasan Pembanguna­n Labuan (YPL) dan Powerboat P1 Management Ltd selepas melancarka­n Rangka Tindakan Pembanguna­n Labuan 2030 di Dataran Labuan pada Khamis. Turut menyaksika­n Menteri Wilayah Persekutua­n Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (empat, kiri), Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Kesejahter­aan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar (kanan). -Gambar Bernama
NAJIB menyaksika­n majlis menandatan­gani perjanjian Labuan Grand Prix of the Sea antara Yayasan Pembanguna­n Labuan (YPL) dan Powerboat P1 Management Ltd selepas melancarka­n Rangka Tindakan Pembanguna­n Labuan 2030 di Dataran Labuan pada Khamis. Turut menyaksika­n Menteri Wilayah Persekutua­n Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (empat, kiri), Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Kesejahter­aan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar (kanan). -Gambar Bernama
 ??  ?? NAJIB melihat replika bot berkuasa tinggi sempena Labuan Grand Prix of the Sea selepas melancarka­n Rangka Tindakan Pembanguna­n Labuan 2030 di Dataran Labuan.
NAJIB melihat replika bot berkuasa tinggi sempena Labuan Grand Prix of the Sea selepas melancarka­n Rangka Tindakan Pembanguna­n Labuan 2030 di Dataran Labuan.
 ?? -Gambar Bernama ?? NAJIB Tun Razak disambut oleh ribuan masyarakat pelbagai bangsa pada Majlis Pelancaran Labuan Developmen­t Blueprint 2030 di Dataran Labuan.
-Gambar Bernama NAJIB Tun Razak disambut oleh ribuan masyarakat pelbagai bangsa pada Majlis Pelancaran Labuan Developmen­t Blueprint 2030 di Dataran Labuan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia