Utusan Borneo (Sabah)

Sebanyak 425 kes bahan tanaman disita tahun lalu

- Oleh SURAIDAH ROSLAN

KOTA KINABALU: Unit Kuarantin Jabatan Pertanian Sabah merekodkan sebanyak 425 kes bahan tanaman yang disita ketika dibawa masuk melalui semua pintu masuk utama negeri ini sepanjang tahun lalu.

Pengarah Jabatan Pertanian Sabah Datuk Idrus Shafie berkata, daripada jumlah itu, kes tertinggi direkodkan di Pejabat Pos Kota Kinabalu dengan 249.

Beliau berkata, berikutan kepesatan teknologi, orang ramai menggunaka­n khidmat pembelian secara online untuk mendapatka­n bahan tanaman.

Namun, pembelian yang dilakukan tidak memperoleh permit daripada Jabatan Pertanian untuk membolehka­n bahan itu dibawa masuk ke negeri ini.

Katanya, jika bahan tanaman yang dibawa masuk tidak mempunyai permit, bahan tanaman berkenaan akan disita.

Oleh itu, beliau menasihatk­an masyarakat di Sabah supaya mendapatka­n permit daripada Jabatan Pertanian sebelum membawa masuk sebarang bahan tanaman yang tertakluk di bawah Akta Kuarantin 1976.

Idrus berkata, walaupun bahan tanaman itu dibawa masuk dari Semenanjun­g Malaysia, individu berkenaan memerlukan permit bagi membawa masuk bahan tanaman itu ke Sabah.

“Orang beranggapa­n jika bahan tanaman itu sudah berada dalam Malaysia, mereka tidak perlu lagi mendapatka­n permit untuk membawa masuk bahan tanaman ke Sabah.

“Persepsi sebegitu sudah silap. Walaupun kita berada dalam negara yang sama namun, kita mempunyai komponen yang berbeza di Semenanjun­g Malaysia, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutua­n Labuan.

“Atas sebab itulah mereka harus mendapatka­n permit import sebelum membawa masuk sebarang bahan tanaman ke Sabah,” jelasnya.

Jika dilihat jumlah kes mengikut daerah, jumlah paling tinggi direkodkan di Kota Kinabalu dengan 393 kes yang melibatkan penyitaan di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kota Kinabalu, Pejabat Pos, Pelabuhan Sepanggar, MAS Kargo dan Jeti Jesselton.

 ??  ?? IDRUS
IDRUS

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia