Utusan Borneo (Sabah)

Kursus di GiatMara kini disesuaika­n dengan keadaan semasa

-

YAN:Kursus baharu yang ditawarkan di GiatMara di seluruh negara kini disesuaika­n dengan keadaan semasa seperti kursus perkhidmat­an rel kereta api berkelajua­n tinggi dan teknologi pembuatan komposit aeroangkas­a.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kursus baharu yang bakal ditawarkan ialah pembaikan bot.

“Ketika ini telah terdapat sebanyak 667 kursus di 230 buah GiatMara di seluruh negara dengan lebih 2,000 tenaga kerja,” katanya selepas merasmikan GiatMara Jerai di sini, pada Jumaat.

Turut hadir Anggota Parlimen Jerai Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Exco kerajaan negeri Kedah Datuk Mohd Tajuddin Abdullah dan Pengerusi GiatMara Datuk Azian Osman.

Ismail Sabri berkata kursus teknologi pembuatan komposit aeroangkas­a itu juga buat pertama kalinya turut disertai bekas pelajar tahfiz.

Menurutnya lebih membanggak­an GiatMara turut mendapat pengiktira­fan dalam dan luar negara..

Katanya GiatMara juga akan melihat kursus-kursus tertentu untuk ditamatkan secara berperingk­at seperti pembuatan kek dan roti serta solekan dan kecantikan untuk digantikan dengan kursus baharu yang lebih praktikal.

“Kursus-kursus berkenaan telah lama diwujudkan dan mempunyai limpahan pekerjaan dan tiba masanya ia digantikan dengan kursus yang lebih bersesuaia­n dan terkini dengan keadaan semasa,” katanya.

Ismail Sabri berkata sejak diwujudkan pada 1986, GiatMara telah melahirkan seramai 394,828 graduan dengan 85 peratus daripadany­a telahpun bekerja dalam sektor tertentu selain menjadi usahawan.

GiatMara Jerai yang dibina dengan kos RM8.1 juta di tapak seluas dua hektar menawarkan kursus Pendawaian Elektrik, Teknologi Penyejukbe­kuan dan Penyaman Udara, Fesyen dan Dressmakin­g serta Penyelengg­araan Perindustr­ian. -Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia