Utusan Borneo (Sabah)

13 sekolah bersaing dalam kejohanan balapan dan padang

-

BEAUFORT: Sebanyak 13 sekolah dalam zon ini mengambil bahagian dalam Kejohanan Balapan dan Padang peringkat Majlis Sukan Sekolah-Sekolah (MSSS) Zon Gadong ke-47 yang berlangsun­g di Kompeks Sukan Beaufort bermula Sabtu hingga hari ini.

Kejohanan itu dijayakan oleh gabungan tiga sekolah sebagai pengelola bersama yang melibatkan lebih 300 peserta. Sekolah yang terlibat ialah SK Garama, SK Kebajang dan SK Kepawa.

SK Bintuka dan SK Padas Damit merupakan tuan rumah pada kejohanan tahun lepas.

Sekolah lain yang terlibat ialah SK Lupak, SK Batandok, SK Kebulu, SK Jabang, SK Bangkalala­k, SK Jabang, SK Bintuka, SK Padas Damit, SK Suasa, SK Gadong dan SK Lago.

Sebanyak lapan pingat emas menjadi rebutan pada hari pertama kejohanan yang menyaksika­n semua sekolah yang mengambil bahagian berpeluang mencipta kejayaan dalam beberapa acara yang dipertandi­ngkan.

Acara-acara yang dipertandi­ngkan turut melibatkan acara saringan dan akhir yang menyaksika­n acara 100 meter kategori lelaki dan perempuan menjadi tumpuan ramai. Acara saringan termasukla­h 200 meter, 4x100 meter dan 4x200 meter manakala acara akhir terdiri lontar peluru, lompat tinggi, lompat jauh dan 80 meter berpagar.

Hari kedua merupakan penentuan buat semua pasukan untuk melakar kejuaraan pada kejohanan tahun ini dengan berbaki tiga cara balapan. Acara-acara itu adalah 100 meter, 4x100 meter dan 4x200 meter.

Acara kemuncak pertanding­an perbarisan oleh semua pasukan yang mengambil bahagian pada kejohanan tahun ini.

Juara pertanding­an ini akan menjadi wakil pasukan MSS Zon Gadong ke Kejohanan Balapan dan Padang peringkat MSS Daerah Beaufort pada 26-28 Februari ini.

Majlis penutupan rasminya akan disempurna­kan oleh Pembantu Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Adun Lumadan Datuk Hj Kamarlin Hj.Ombi.

 ??  ?? PASUKAN SK Padas Damit bersama jurulatihn­ya Fadzli antara pencabar pada kejohanan kali ini.
PASUKAN SK Padas Damit bersama jurulatihn­ya Fadzli antara pencabar pada kejohanan kali ini.
 ??  ?? GURU Besar SK Padas Damit Marif menyampaik­an hadiah kepada pemenang acara 80 meter berpagar perempuan.
GURU Besar SK Padas Damit Marif menyampaik­an hadiah kepada pemenang acara 80 meter berpagar perempuan.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia