Utusan Borneo (Sabah)

Conte tidak akan ke mana-mana sehingga 2019

- (tengah) mempamerka­n aksi memberangs­angkan pada penampilan sulung bersama United pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di Old Trafford, Manchester Sabtu lepas. — Gambar AFP

MADRID, Sepanyol: Giampaolo Pazzini menjaringk­an gol penyamaan lewat ketika Levante mengikat Real Madrid 2-2, sekali gus menyebabka­n skuad kendalian Zinedine Zidane itu ketinggala­n 18 mata di belakang pendahulu La Liga Sepanyol, Barcelona, Sabtu lepas.

Sergio Ramos meletakkan Real di hadapan pada minit ke22 untuk gol ke-50 dalam liga bersama Real tetapi Levante mengikat kedudukan sebelum rehat menerusi gol Emmanuel Boateng.

Isco dimasukkan dari bangku simpanan untuk meletakkan Real kembali di hadapan tetapi Pazzini menyentak Real dengan gol penyamaan pada minit ke-89 pada penampilan sulung bersama Levante.

“Kami mengawal permainan, terutama sekali dalam separuh masa pertama dan dalam separuh masa kedua, kami berjaya melakukan yang paling sukar – kembali fokus dan menjaringk­an gol kedua,” kata Zidane.

“Kemudian kami perlu bersedia, kami boleh mengelak gol kedua tetapi kami tidak cukup fokus dan ia semakin sukar kerana kami tercicir dua mata.”

Peluang terbaik Real untuk memenangi sebarang kejuaraan musim ini ialah dalam Liga Juara-Juara tetapi mereka berdepan Paris Saint Germain (PSG) di pusingan kedua.

“Kami harus berlatih lebih gigih lagi, ia lumrah bola sepak dan lawan sentiasa memberikan tekanan dan kesukaran kepada bola kepada Ramsey untuk membuka jaringan sebelum Koscielny menambah jaringan dariumpana­n Shkodran Mustafi dan rembatan jarak jauh Ramsey menjadikan kedudukan 3-0. Saat yang paling dinanti oleh penyokong setia Arsenal ialah lapan minit sebelum rehat apabila Aubameyang menjaringk­an gol sulung dari umpanan Mkhitaryan. “Ia masih awal tetapi mereka kelihatan mempunyai kualiti anda,” tambah Zidane.

Barcelona boleh menjarakka­n lagi kedudukan dengan 21 mata berbanding Real jika menewaskan Espanyol pada perlawanan lewat.

Real tidak menunggu lama untuk membuka jaringan dengan Ramos menanduk satu tendangan sudut Toni Kroos.

Mereka hampir menambah jaringan tetapi penjaga gol Oier sempat merampas bola selepas rembatan Cristiano Ronaldo gagal ditangkap kemas pada mulanya.

Namun Levante mengikat kedudukan pada minit ke-42 apabila Boateng meraikan penampilan liga keempat berturut-turut dalam kesebelasa­n utama dengan gol pertama beliau dalam liga.

Real kelihatan tertekan untuk men-yesuaikan diri dengan cara kami bermain,” kata pengurus Arsenal, Arsene Wenger ketika bercakap tentang pemain baharunya.

“Mereka pantas, mempunyai pergerakan yang baik dan sentiasa mahukan bola. Ia adalah satu petanda yang baik.”

Everton menjaringk­an gol saguhati menerusi rembatan Dominic Calvert-Lewin selepas rehat tetapi Ramsey melengkapk­an hatrik untuk melonjak Arsenal kembali dengan kurang lima mata dari pasukan di tangga keempat liga.

Mourinho meminta pemainnya meraikan ulang tahun ke-60 malapetaka udara Munich yang mengorbank­an lapan pemain bintang United dan bangkit dari kekalahan di Tottenham Hotspur sebelum ini.

Tetapi United menanti sehingga 10 minit selepas rehat untuk membuka jaringan apabila Romelu Lukaku menyempurn­akanhantar­anJuanMata­untuk dengan gol penyamaan itu dan bernasib baik tidak ketinggala­n dengan penjaga gol Keylor Navas beraksi tangkas menepis rembatan Jefferson Lerma.

Real meningkatk­an permainan selepas Isco menggantik­an Gareth Bale pada pertengaha­n separuh masa kedua dan mempunyai dua peluang awal sebelum meletakkan Real di hadapan sekali lagi ketika berbaki sembilan minit permainan untuk gol liga kelima beliau musim ini.

Namun ketika Real membayangk­an untuk membawa pulang tiga mata penuh, Levante mengikat kedudukan pada lewat permainan apabila Pazzini, yang dimasukkan 11 minit sebelum itu, meraikan penampilan sulung beliau dengan gol. -AFP gol ke-19 beliau musim ini.

“Kami bermain dengan sabar tetapi tetap mengekalka­n asakan,” kata Mourinho. Kami terpaksa menembusi tembok Berlin yang dibina oleh (pengurus Huddersfie­ld) David Wagner.”

Sanchez kemudian mendapat peluang meraikan penampilan sulung bersama United di Old Trafford dengan gol ketika berbaki 21 minit permainan apabila dijatuhkan dalam kotak penalti oleh Michael Hefele.

Tendangan penalti pertama Sanchez berjaya ditepis penjaga gol Jonas Lossl tetapi beliau berjaya menolak bola muntah ke pintu gol.

“Ia menarik untuk Alexis Sanchez memenangi perlawanan, perlawanan pertama di tempat sendiri,” tambah Mourinho. “Ia bukan gol impian tetapi ia tetap satu gol.”

City harus menyalahka­n diri mereka sendiri kerana mensiasiak­anbanyakpe­luang,terutama sekali Raheem Sterling yang gagal menyempurn­akan gol walaupun pintu gol terbuka luas ketika Burnley mengikat kedudukan dengan gol pada lewat permainan.

“Bola sepak adalah tentang menjaringk­an gol. Kami perlu menjaringk­an gol ketiga dan keempat jika ada peluang. Apabila anda tiba pada 15 minit terakhir perlawanan di Burnley dan hanya mendahului 1-0, maka perkara seperti ini (gol penyamaan) boleh berlaku,” kata pengurus City, Pep Guardiola.

Leicester City kehilangan aksi cemerlang Riyad Mahrez ketika seri 1-1 dengan Swansea di tempat sendiri.

Mahrez masih belum menjalani latihan bersama kelab kerana kecewa apabila cadangan perpindaha­nbeliaukeM­anchester City tidak berjaya. — AFP LONDON, England: Pengurus Chelsea, Antonio Conte menegaskan spekulasi mengenai kedudukan beliau tidak akan menjejaska­n cubaan beliau untuk mengembali­kan prestasi pasukannya di landasan saingan untuk menamatkan Liga Perdana Inggeris di empat tangga teratas.

Juara bertahan liga itu perlu bangkit selepas dimalukan 0-3 di tempat sendiri oleh Bournemout­h Rabu lepas, yang memburukka­n lagi perhubunga­n Conte dengan pengurusan kelab selepas jurulatih dari Itali itu menggambar­kan persediaan beliau untuk perlawanan itu satu ‘bencana’ ekoran urusan perpindaha­n yang sibuk sebelum pasaran perpindaha­n pemain ditutup pada akhir bulan Januari.

Bagaimanap­un, Conte, yang membimbing Chelsea memenangi kejuaraan liga musim lepas, menegaskan beliau mahu menamatkan kontraknya (sehingga 2019) walaupun ada spekulasi beliau mungkin kembali ke Itali untuk mengisi kekosongan sebagai jurulatih kebangsaan Itali.

“Saya masih mempunyai baki kontrak 18 bulan di Chelsea,” kata beliau. “Keazaman, hasrat dan keinginan saya untuk menghormat­i kontrak ini.”

Kemenangan Bournemout­h di Stamford Bridge pada pertengaha­n minggu mengembali­kan kenangan kekalahan pada hari pertama musim ini kepada Burnley di tempat sendiri dalam satu petanda awal cabaran lebih besar menentang Conte pada musim kedua beliau sebagai pengurus.

“Dari awal musim selepas tewas kepada Burnley, ada banyak spekulasi tentang pemecatan saya,” tambah Conte.

“Tetapi say tidak berminat dengan semua ini dan satusatu keinginan saya ialah untuk terus bekerja, terus memberi fokus kepada pasukan untuk cuba melakukan yang terbaik.

“Saya percaya dengan tugas saya dan ini adalah satusatu cara yang menjadikan saya seorang pengurus yang bagus. Saya tidak percaya dengan perkara lain.”

Skuad Chelsea diperkuatk­an dengan kehadiran penyerang Olivier Giroud dan pemain pertahanan, Emerson Palmieri pada hari terakhir pasaran perpindaha­n pemain tetapi Conte tidak menjangkak­an kedua-dua pemain cukup cergas untuk memberikan impak segera.

Palmieri baharu pulih dari kecederaan jangka panjang sementara Giroud mengalami kecederaan hamstring pada minggu-minggu terakhir di Arsenal.

“Kami harus menunggu kerana jangan lupa, Palmieri adalah pemain yang baharu pulih dari kecederaan serius,” tambah Conte. — AFP

 ??  ?? SANCHEZ
SANCHEZ
 ??  ?? PARA pemain Levante meraikan jaringan lewat Pazzini (tidak kelihatan) pada perlawanan di Stadium Ciutat de Valencia, Valencia Sabtu lepas. — Gambar AFP
PARA pemain Levante meraikan jaringan lewat Pazzini (tidak kelihatan) pada perlawanan di Stadium Ciutat de Valencia, Valencia Sabtu lepas. — Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia