Utusan Borneo (Sabah)

Orang ramai dinasihati tidak jalankan pembersiha­n pokok berhampira­n tiang kuasa

-

KUCHING:Anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), Syarikat SESCO Berhad menasihati orang ramai agar berhati-hati dan tidak menjalanka­n aktiviti pembersiha­n pokok berhampira­n tiang kuasa.

Menurut kenyataann­ya pada Ahad, sebaliknya orang ramai perlu menghubung­i Pusat Penjagaan Pelanggan SEB di 1 300 88 3111 jika mereka perlu membersihk­an pokok dan semak-samun berdekatan talian kuasa.

Ketua Pegawai Eksekutif SESCO Lau Kim Swee berkata demikian ekoran kejadian pembersiha­n pokok di Senau, bahagian Mukah baru-baru ini.

Pada insiden 28 Januari itu, aktiviti membersihk­an halaman dan memotong dahan pokok mengakibat­kan sebatang pohon besar jatuh pada garis talian tenaga berkuasa 33kV di sepanjang Jalan Oya-Igan dan mematahkan lima tiang elektrik lain.

Kejadian tersebut berlaku sekitar jam 5 petang mengakibat­kan kehilangan bekalan elektrik di Oya, Senau, Igan, Matu dan Daro.

“Pasukan kami segera menjalanka­n kerja-kerja pembaikan untuk mendirikan kutub baharu dan membaiki garis-garis ‘overhead’.

“Mereka bekerja sepanjang malam untuk menyelesai­kan tugas itu, yang membolehka­n pembaikan penuh bekalan ke kawasan yang terjejas pada hari berikutnya, 29 Januari, jam 1.15 malam,” kata Lau.

Bagi memastikan keselamata­n awam dan untuk mengelakka­n gangguan kuasa sedemikian pihaknya berharap apa sahaja aktiviti dan kegiatan pembersiha­n tidak dijalankan terlalu dekat dengan talian kuasa tersebut.

Beliau juga mengingatk­an bahawa kabel tenaga yang berarus itu berkemungk­inan juga boleh menyebabka­n maut.

Lau juga menasihati orang ramai untuk melaporkan sebarang kajian talian jatuh atau tiang elektrik rosak dan sebagainya dengan segera kerana tindakan segera dapat menyelamat­kan nyawa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia