Utusan Borneo (Sabah)

Bekas bintang hoki didakwa lakukan serangan seksual dalam pesawat

-

OTTAWA: Bekas bintang Liga Hoki Nasional (NHL) Dave “Tiger” Williams telah didakwa dengan serangan seksual dalam sebuah pesawat tentera Kanada ke Latvia, umum pihak tentera pada Sabtu.

Insiden tersebut berlaku hanya sebelum Krismas ketika Williams menuju ke negara Baltik sebagai sebahagian dari satu jelajah selebriti bagi meningkatk­an semangat anggota tentera.

Mangsa adalah penumpang lain di dalam pesawat tersebut, namun masih belum dikenal pasti.

Pihak Perkhidmat­an Siasatan Negara Pasukan Tentera Kanada, yang mempunyai bidang kuasa terhadap pesawat tentera, mendakwa Williams dengan satu tuduhan bagi serangan seksual dan satu tuduhan serangan di bawah Kanun Jenayah Kanada.

Ia menyatakan dalam satu kenyataan kes akan diserahkan kepada pendakwa raya awam di Ottawa bagi pertimbang­an.

Kanada mengerahka­n 450 anggota tentera ke Latvia sebagai sebahagian dari satu pembentuka­n tentera NATO di bahagian timur dalam respons bagi penggabung­an Crimea di Rusia.

Williams, yang bermain dalam NHL dari 1974 hingga 1988, telah kerap mengikuti jelajah semangat, menjelajah hingga ke Afghanista­n dan beberapa kawasan panas untuk 14 acara bermain hoki dengan pasukan tentera.

Dakwaan terhadap lelaki berusia 64 tahun itu muncul pada satu masa ketika pihak tentera telah mengesan salah laku seksual di dalam pasukannya. – AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia