Utusan Borneo (Sabah)

Chelsea layan kunjungan Barca pada perlawanan pertama pusingan kedua Liga Juara Juara di Stamford Bridge hari ini Pentas Conte sahkan status selaku jurulatih terbaik Eropah

-

LONDON, England: Kunjungan Barcelona ke Chelsea hari ini memberikan Antonio Conte peluang sempurna untuk mengesahka­n status beliau sebagai salah seorang jurulatih terbaik di Eropah.

“Menentang Barcelona adalah satu cabaran hebat bagi kami,” kata pengurus Chelsea itu selepas mengurangk­an tekanan mengenai kedudukann­ya di kelab dengan dua kemenangan berturut-turut ke atas West Brom dan Hull City pada minggu lepas.

“Kami harus berasa teruja untuk bermain perlawanan seperti ini, terutama sekali menentang lawan seperti mereka. Saya menganggap Barcelona adalah salah sebuah pasukan terbaik di dunia.”

Conte juga menganggap dirinya sebagai salah seorang jurulatih terbaik di dunia walaupun pasukannya kalah ter1-4 uk di Watford.

Beliau juga ada memberikan rujukan tentang kehebatann­ya.

Dalam kerjayanya sebagai jurulatih, Conte menjadikan

Juventus pasukan yang menang sekali lagi dengan tiga kejuaraan

Serie A berturut-turut selepas kelab kemarau kejuaraan selama lima tahun. Beliau juga

melepasi jangkaan dengan membimbing pasukan Itali ke suku akhir Euro 2016 dan kemudian membimbing Chelsea muncul juara Liga Perdana Inggeris pada musim pertamanya. Bagaimanap­un, musim kedua tidak seindah yang diharapkan dengan perhubunga­n dingin beliau dengan pengurusan kelab bermakna ramai percaya beliau tidak akan mampu bertahan sehingga akhir musim ini. Sama ada ia untuk meyakinkan pemilik kelab, Roman Abramovich dan pembantu kanan beliau, Marina Granovskai­a di mana beliau seharusnya terus kekal untuk musim hadapan atau menarik perhatian kelab lain di Eropah, semuanya akan menjadi tanda-tanya. Conte perlu aksi cemerlang dalam Liga Juara-Juara untuk meletakkan namanya dalam sejarah.

Sepanjang dua tahun dalam kejohanan ini bersama Juventus, beliau tewas 0-4 di suku akhir kepada Bayern Munich dan juga tewas memalukan kepada Galatasara­y.

Conte kemudian mengadu ia adalah mustahil untuk Juventus bersaing di lewat saingan Liga Juara-Juara.

Ia tidak membantu apabila pengganti beliau, Massimilia­no Allegri membimbing Juventus ke dua final dalam tiga musim. Ada persamaan di antara harihari terakhir Conte di Juventus dan banyak rungutan tentang pemilik kelab musim ini mengenai kurang sokongan dalam pasaran perpindaha­n pemain dan berapa banyak yang dibelanjak­an.

“Saya fikir saya agak malang untuk meyakinkan kelab membeli pemain,” kata Conte minggu lepas.

“Saya harus bercakap lebih kerap kepada pengurus yang sangat pandai memujuk kelab membeli pemain ternama.”

Conte mungkin mengalu-alukan pertemuan dengan jurulatih berbudi bahasa di Barcelona, Ernesto Valverde minggu ini.

Sepanjang lapan bulan Valverde di Barca, beliau mengatasi rekod perpindaha­n kelab sebanyak dua kali dengan membeli Ousmane Dembele dan Philippe Coutinho.

Kami harus berasa teruja untuk bermain perlawanan seperti ini, terutama sekali menentang lawan seperti mereka. Saya menganggap Barcelona adalah salah sebuah pasukan terbaik di dunia. ANTONIO CONTE Pengurus Chelsea

Namun, ia adalah jauh berbeza dengan Conte untuk belajar dari Valverde sama ada Dembele atau Coutinho mempunyai banyak impak di kelab dengan Barca mempunyai kelebihan tujuh mata di singahsana La Liga.

Valverde sebaliknya mengambil peluang dari apa yang diwarisiny­a untuk mengubah Barca dari masalah pramusim untuk menjadi kemungkina­n pemenang tiga kejuaraan. Keputusan Neymar meninggalk­an kelab untuk menyertai Paris Saint Germain (PSG) dengan yuran perpindaha­n termahal di dunia – 222 juta euro – adalah kerugian besar buat Valverde tetapi beliau menggunaka­n peluangitu untuk membina semula skuad yang lebih bagus dengan mengekalka­n kekuatan dari Lionel Messi dan Luis Suarez di jentera serangan.

Perubahan formasi tradisi Barca dari 4-3-3 kepada 4-42 telah menyaksika­n mereka hanya bolos sekali dari enam perlawanan Liga Juara-Juara setakat ini dan 11 gol dari 24 perlawanan liga.

 ?? — Gambar Reuters ?? CONTE (atas) dijulang oleh para pemain Juventus ketika meraikan kejayaan mereka menjuarai Serie A Itali pada musim 2013-2014 di Turin, Itali dalam gambar fail bertarikh 5 Mei 2014.
— Gambar Reuters CONTE (atas) dijulang oleh para pemain Juventus ketika meraikan kejayaan mereka menjuarai Serie A Itali pada musim 2013-2014 di Turin, Itali dalam gambar fail bertarikh 5 Mei 2014.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia