Utusan Borneo (Sabah)

Jevinton johan Piala Pengerusi RSTC 2018

- Oleh YAP SIONG HAN

KOTA KINABALU: Jevinton dinobatkan johan dalam satu pertanding­an lumba kuda apabila berjaya memenangi Piala Pengerusi Royal Sabah Turf Club (RSTC) pada Sabtu lalu.

Jevinton berjaya menewaskan lapan pelumba lain dengan memenangi hadiah berupa wang tunai RM20,000 dan satu piala.

Naib Johan dimenangi oleh Zack dan ketiga Horse Queen yang mana masingmasi­ng membawa balik piala dan hadiah wang tunai RM7,000 dan RM3,600.

Pertanding­an itu adalah acara utama di samping tiga perlumbaan lain di mana ianya terbuka untuk kuda Kelas 1 dan ll yang melibatkan jarak 1,900 meter.

Acara yang turut menjadi tumpuan adalah perlumbaan Fortune Bowl melibatkan kuda-dua Thoroughbr­ed Kelas A dan B.

Pertanding­an itu pula dimenangi oleh Tip of Borneo dengan membawa balik hadiah berbentuk piala, wang tunai sebanyak RM30,000. Manakala naib johan Pop RM10,000 dengan piala dan tempat ketiga Athena RM5,400 serta piala.

Sementara itu, Piala Steward pula dimenangi oleh King Arthur, naib johan Bugaron Moonshine dan tempat ketiga Golden Tale.

Pertanding­an kategori ini terbuka kepada kuda kampung Kelas 7 dengan jarak perlumbaan 1,800m di trek pasir.

Sebanyak 11 penyertaan untuk perlumbaan itu yang menawarkan hadiah wang tunai keseluruha­n RM10,010 dengan juaranya akan membawa pulang RM6,000.

Hadir sama untuk menyempurn­akan majlis itu ialah Setiausaha Politik kepada Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan Abdul Kassim Razali dan Pengerusi RSTC Datuk Peter Chin.

 ??  ?? PETER (empat kiri) bersama jawatankua­sa RSTC yang lain merakamkan gambar kenangan bersama salah seorang pemenang pertanding­an itu.
PETER (empat kiri) bersama jawatankua­sa RSTC yang lain merakamkan gambar kenangan bersama salah seorang pemenang pertanding­an itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia