Utusan Borneo (Sabah)

Permohonan sudah dimajukan

Rumah Budaya Dusun Bonggi Alan jadi tarikan baharu pelancong

-

KUDAT: Rumah Budaya Dusun Bonggi di Pulau Banggi, di sini, akan dinaiktara­f sebagai pusat pameran khazanah dan lokasi tarikan baharu pelancong pada masa depan.

Pengerusi Ko-Nelayan Sabah Datuk Mijul Unaini berkata permohonan telah dimajukan kepada Kerajaan Negeri dan Persekutua­n untuk merealisas­ikan hasrat pulau itu sebagai destinasi pelanconga­n.

“Rumah Budaya Bonggi dibina pada tahun 2011. Pada asalnya, rumah berkenaan dicadangka­n sebagai lokasi etnik Bonggi mengadakan program kebudayaan.

“Namun, kita mengharapk­an agar rumah itu dijadikan sebagai pusat pameran khazanah sebagai tarikan pelancong yang baharu.

“Bagi tujuan itu, kita telah mengemukak­an permohonan mengubah suai dan menaik taraf kemudahan yang ada agar lebih selesa dan teratur,” katanya ketika mengulas lawatan isteri Yang Dipertua Negeri Toh Puan Hajah Dr Norlidah RM Jasni merangkap

penasihat Yayasan Nur Jauhar ke lokasi itu.

Tambah beliau, usaha itu bertujuan memelihara warisan budaya suku kaum asal dan etnik kedua terbesar di daerah berkenaan.

Mijul yang juga Adun Banggi menjelaska­n etnik Dusun Bonggi juga adalah etnik asli minoriti bumiputera daripada kumpulan Anak Negeri Sabah yang kaya dengan adat resam.

Pada sesi lawatan itu, Norlidah menyampaik­an sumbangan RM3,000 kepada pihak pengurusan rumah berkenaan.

Turut hadir, Pengarah Pendidikan Sabah yang juga Pengerusi Persatuan Wanita Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (Pewanis) Datuk Maimunah Suhaibul, Penolong Pegawai Daerah Banggi Ag Syairin Bakar, Ketua Polis Daerah Kudat Supt Doughlas Nyeging Taong dan Pengerusi YNJ Mejar Kehormat Al Hambra Tun Juhar.

Kita mengharapk­an agar rumah itu dijadikan sebagai pusat pameran khazanah sebagai tarikan pelancong yang baharu ” DATUK MIJUL UNAINI Pengerusi Ko-Nelayan Sabah

 ??  ?? BANGUNAN Rumah Budaya Dusun Bonggi yang dirasmikan pada tahun 2011.
BANGUNAN Rumah Budaya Dusun Bonggi yang dirasmikan pada tahun 2011.
 ??  ?? Al Hambra menyampaik­an replika cek kepada pengurusan Rumah Budaya Bonggi sambil diperhatik­an Norlidah (tengah) dan Mijul (tiga dari kiri) dan Doughlas (dua dari kiri).
Al Hambra menyampaik­an replika cek kepada pengurusan Rumah Budaya Bonggi sambil diperhatik­an Norlidah (tengah) dan Mijul (tiga dari kiri) dan Doughlas (dua dari kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia