Utusan Borneo (Sabah)

PDRM Tawau siap sedia hadapi PRU14

- Oleh AMIR ANUAR

TAWAU: Persediaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Tawau menghadapi penugasan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) kini sudahpun mencapai tahap hampir 100 peratus.

Ketua Polis Daerah Tawau ACP Fadil Marsus berkata persediaan itu dilakukan selaras dengan kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun baru-baru ini.

“Kita di IPD Tawau masih dalam usaha untuk meningkatk­an kecekapan menghadapi PRU14 sebagai pasukan terulung di negara ini,” katanya di sini pada Selasa.

Bagaimanap­un, beliau berkata pihaknya kini berada dalam tahap bersiap-sedia untuk mengerahka­n semua elemen meliputi pegawai dan anggota termasuk sukarelawa­n polis. Menurutnya, penyelaras­an penugasan secara bersepadu juga akan dilakukan di peringkat PDRM pusat dan IPK Sabah, selain bantuan agensi lain untuk pelaksanaa­n tugas.

Ketika ditanya sasaran lokasi panas pada PRU di Daerah Tawau (dua kerusi parlimen dan enam kerusi Dewan Undangan Negeri), beliau enggan mendedahka­n perkara berkaitan.

“Buat masa ini, perbincang­an dan komunikasi dua hala bersama Suruhanjay­a Pilihan Raya (SPR) masih lagi berjalan khususnya dari segi persediaan masingmasi­ng,” katanya. Menyentuh perkembang­an terkini kes tembak mati tiga suspek pengganas di Kalabakan pada 27 Februari lepas pula, Fadil berkata siasatan agresif polis masih dijalankan.

“Jika ada perkembang­an dalam masa terdekat, Komander Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) Datuk Hazani Ghazali akan memberitah­u media,” katanya.

 ??  ?? FADIL bersama pegawai dan anggota polis menunjukka­n simbolik sambutan Tahun Baharu Cina di IPD Tawau.
FADIL bersama pegawai dan anggota polis menunjukka­n simbolik sambutan Tahun Baharu Cina di IPD Tawau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia