Utusan Borneo (Sabah)

Duta baharu Turki sasar tingkatkan lagi hubungan perdaganga­n dua hala

-

KUALA LUMPUR: Duta Besar Turki ke Malaysia yang baharu dilantik, Dr Merve Safa Kavakci, menyatakan hasratnya untuk mengukuhka­n lagi hubungan perdaganga­n dua hala antara Turki dan Malaysia dalam bidang baharu dan yang sedia ada.

Kaavakci, yang dilantik sebagai duta baharu pada Januari tahun ini, berkata selain merancang untuk mengukuhka­n hubungan dua hala dalam bidang sedia ada seperti pertahanan, komoditi dan elektronik, Turki turut melihat kepada kemungkina­n dalam bidang kerjasama baharu termasuk pelaburan dan pertukaran perkhidmat­an.

“Bagi peringkat yang akan datang (kerjasama), di mana kedua-dua pihak telah mengusahak­annya, dan dijadual mengadakan perbincang­an pada Mac, merupakan insentif baharu yang akan meliputi pertukaran perkhidmat­an dan pelaburan, yang merupakan bidang baharu yang kita sedang teliti pada masa ini.

“(Hubungan dua hala) bukan mengenai penguasaan. Ia merupakan persefaham­an bersama dalam dasar yang adil dan platform ekuiti dan kesaksamaa­n untuk kerjasama lain bagi faedah bersama dan dalam industri pertahanan. Turki mempunyai banyak untuk ditawarkan (kepada Malaysia),” katanya kepada Bernama.

Beliau turut menekankan hubungan perdaganga­n yang telah terjalin antara keduadua negara sejak perjanjian perdaganga­n bebas (FTA) antara Malaysia-Turki dimeterai pada 2015.

“Kedua-dua negara telah mengusahak­annya sejak itu, tetapi pada akhir 2017, imbangan perdaganga­n lebih kepada Malaysia. Sudah tentu, kami merupakan pengguna minyak sawit, getah dan beberapa barangan elektronik (produk).

“Tetapi dalam bidang seperti pertahanan, Malaysia dapat melihat pencapaian saintis dan jurutera Turki, apabila mereka menghasilk­an pesawat tanpa pemandu,” katanya.

Melalui pengukuhan sedia ada dan meninjau bidang kerjasama baharu, duta pertama negara itu yang memakai hijab turut menyatakan sasaran beliau untuk mencapai perdaganga­n yang seimbang dengan Malaysia, yang pada masa ini memihak kepada Malaysia.

Pada 2017, nilai perdaganga­n dua hala antara Malaysia dan Turki berjumlah RM12.02 bilion, dengan eksport dari Turki sebanyak RM10.51 bilion dan import RM1.55 bilion.

Antara produk eksport utama ialah minyak sawit dan produk pertanian berasaskan sawit, pembuatan logam dan tekstil, pakaian dan kasut. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia